מימוש הזכות להגדרה עצמית של העם היהודי בארץ ישראל

מימוש הזכות להגדרה עצמית של העם היהודי בארץ ישראל

מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית

מאגר סיכומים אקדמיים

מדינת ישראל כמדינה שבה עם ישראל מממש את זכותו להגדרה עצמית

מה נובע מכך, מה לא נובע מכך, ומה עלינו להפיק מהסוגיה?

התשובות נובעות מהשאלה מהי היהודיות של המדינה. בנוסף, קיימת השאלה מיהו יהודי? הנחה מוקדמת בכל הדיון הזה היא שקיים עם יהודי. המשמעות היא שיהודים בכל מקום בעולם נושאים מרכיב זהות חשוב שהוא יהודי.

המדינה היא המוסדות שיחד מייצגים, מקבלים החלטות ומחלקים את הטובין בחברה שכפופה לשיפוטה. המדינה היא ישות מופשטת. אמירה כי המדינה היא יהודית זו מטאפורה. הכוונה שלנו זהה למובן בו השתמשו באו"ם, דהיינו, ישראל היא המדינה בה מממש העם היהודי את זכותו להגדרה עצמית מדינתית.

אפיונים של מדינה יהודית

  • למדינה יש פונקציה ייחודית שקשורה לעם היהודי ולא כל אזרחיה. למרות זאת, יש לה חובות כלליות כלפי כל אזרחיה. בישראל יש הטיה מבנית בין האומה האזרחית כלפי העם היהודי, וקיים בה מתח בין המדינה לעמים אחרים. מעצם האפיון של המדינה כיהודית יוצא שהמדינה איננה ניטרלית כלפי כל תושביה. יש לה גם אפיון מיוחד כלפי יהודים בחו"ל. מכך נובע גם תנאי, שהוא מטרה מובנית, שרוב יהודי הוא קריטי לקיומה של המדינה. השגת רוב יהודי היווה מאז ומתמיד יעד של הציונות, שיבטיח את שליטתם בתרבות, בהגירה, ביחסי החוץ ובבטחון. לכן הרוב באונסק"ו המליץ על חלוקה ולא לפדרציה. ייתכן שפדרציה, המעניקה ליהודים הגדרה עצמית תת מדינתית, היתה משנה את כל יחסי הכוחות בין העמים.
  • קיים אפיון יהודי של הספירה הציבורית. קיימת הגמוניה תרבותית של התרבות היהודית. ההגמוניה הזו היא חלק מרכזי מהתפיסה של המדינה כמקום בו העם היהודי מממש את זכותו להגדרה עצמית.
  • שפה – בד"כ, השפה במדינות נקבעת על פי הרוב.
  • יחס אל תפוצות – למדינות רבות יש אינטרס לקיים קשרים תרבותיים, לאומיים ומשפחתיים עם קהילות הפזורה הלאומית. מכך נובעים מתחים שעלולים להביא גם למלחמות, כגון במקרה של חבל הסודטים ב-1938.

עולה שאלה מהותית – כיצד מבחינים בין ניטרליות לשוויון. העובדה כי המדינה אינה ניטרלית לא מנביעה כי קיים היתר אפליה.

מה לא נובע מהיות המדינה מדינה יהודית?

  • היתר אפליה כלפי מי שאינו בן העם.
  • כפייה של אמונות ודעות כלפי מי שאינו בן העם.
  • היעדר חובה לפעול ולפתח את הארץ לרווחת כל תושביה.
  • קיומו של מונופולין דתי על איזשהו תחום, כגון חוק יסודות המשפט. אולם, יכול שמדינה תחליט לאמץ הסדרים כאלה. הסדרים כאלה יש לבחון לאור התכליות השונות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: