מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

מבוא להיסטוריה עולמית – סיכומים

עזרים בירוקרטיים

  • רק כשמוסיפים להמצאת הכתב שיטות בירוקרטיות מתוחכמות הכוללות קיטלוג, ארכיון ועוד אז הוא מקבל משמעות. הכתב ללא מערכות אלו, לא קיבל את המשמעות ההיסטורית שאנחנו מייחסים לו.
  • המצאת מערכות מנהל / בירוקרטיה וכד' – ארכיון, כתב => חייבים את זה כדי לקיים בקבוצה אחת כמות גדולה של אנשים (100,000 איש באימפריה או במערכת דתית וכד').
  • היכולת הגדולה של הכתב היא ללכת אחרי הגבולות של יצירת התודעה האנושית – הגדולה של השפה האנושית (ההומו-ספיינס) היא היכולת ליצור מציאות מדומיינת. בני האדם גילו שמח מוגבל בגלל חוסר האפשרות להתמודד עם זיכרון מידע מתמטי מונוטוני.
  • מהפכת המספרים – היום יש יותר ויותר תחומים של ידע המסתמכים על כתבים חלקיים. לדוג' הניסיון של פיסיקאים להבין את מה שמתרחש ברמה של חלקיקים תת-אטומיים או תנועה במהירויות האור.
  • אבולוציה – התודעה האנושית התפתחה כדי להיות מסוגלת להבין סוגים מסויימים של תהליכים – דברים הגדולים גדול מפרעוש וקטן מהר ונעים בפחות מ-100 קמ"ש – את עולם התופעות הזה בני האדם, ע"י תהליכים אבולוציוניים, הצליח להבין בצורה אדיאלית. בעולם התת-אטומי ובעולם עם המהירויות האדירות, הדברים מתנהלים בתהליכים שהאינטואיציה שלנו לא בנויה אליהם => אותו חלקיק נמצא בכמה מקומות בו זמנית. משל שרידנגר על החתול שחי ומת בו זמנית עד שפותחים את הקופסא. => המח האנושי מנסה להבין את הדברים בעזרת משלים מעורפלים שלא באמת מסבירים את הדברים כמו שהם. => הדרך היחידה להבנה היא דרך המספרים (השפה החלקית).
  • המתמטיקה לא גורמת לדברים לחשוב יותר מהר, היא גורמת לנו לחשוב על העולם בדרך שהמח האנושי לא יכול לחשוב. (תורת האבולוציה היא מודל סטטיסטי שגם אותו קשה לנו לעכל).
  • מהפכת הכתב החלקי/כתב המספרים = הכתב השומרי התחיל את התהליך שהיום הופך להיות הכתב המפותח ביותר בעולם.
  • מנק' מבטו של האדם, המשמעות העיקרית של הכתב הביאה את בני האדם להיות מאורגנים בקבוצות גדולות.
  • השפה עוקפת את ההומו-ספיינס – מנקודת המבט של השפה: השפה המתמטית שנולדה כדי לעזור לשומרים לעשות מיסוי, משתלטת על העולם ומתפתחת יותר מההומו-ספיינס => השפה המתמטית הפכה להיות יותר מתוחכמת מהמין האנושי

–          לדוג' מטריקס – פיסות מידע מתמטיות מתפשטות ורוצות לחסל את ההומו-ספיינס.

–          בפסיכולוגיה וסוציולוגיה, הכתב המתמטי הכרחי היום (מנק' מבט היסטורית, זה מאוד מוזר שצריך מתמטיקה כדי להבין את נפש האדם ואת היחסים בניהם)

–          אנקדוטה: בני האדם יכולים לעשות דברים מבלי לרצות ולהבין לאן הוא הולך (לדוג' מה שקרה במהפכה החקלאית).

מבוא להיסטוריה עולמית: השלכות המצאת הכתב

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: