להבין סרטים – סיכום: עריכת מונטאז'

להבין סרטים – סיכום: עריכת מונטאז'

להבין סרטים : מבוא לאמנות הקולנוע – סיכומים

עריכת מונטאז' היא טכניקת עריכה שהתפתחה בברית המועצות הסובייקטית והזרמים הפורמליסטיים בקולנוע הרוסי והיוותה אלטרנטיבה לעריכה האנליטית האמריקאית. בשונה מהעריכה האנליטית, עריכת מונטאג' אינה שואפת למעבר חלק בין שוט לשוט אלא מדגישה החיתוכים של העריכה. כמו כן, עריכה אנליטית, כשמה, מפרקת את הסצנה למרכיביה בעוד שעריכת מונטאג' היא סינתטית ומצרפת את כל המרכיבים בסצנה לכדי שלמות אחת (כלומר, תפיסה של השלם גדול מסכום חלקיו). המונטאז' בניסוחו הפורמליסטי (של פודובקין) גורס כי כל שוט חדש צריך להוסיף מידע המעמיד באור אחר את השוט שקדם לו, וכך שום שוט אינו עומד במבודד אלא רק כחלק ממעשה ההרכבה של העריכה בטכניקת מונטאז'.

הבמאי הרוסי לב קולשוב היה אחד מחשובי הפורמליסטים בקולנוע הרוסי ומחלוצי טכניקת המונטאג' והוא שאף ליצירתיות בהנדסת המרחב וכן במבטי המצלמה על הדמויות (כמו שילובים של כמה מקומות שנראים כאחד או של כמה דמויות שונות שנראים כדמות אחת). בעבור אנשי הפורמליזם הרוסי העריכה היא לשדה של העשייה הקולנועית משום שהיא החלת הצורה על התוכן המאפשרת לו לבטא את מה שהמציאות (שלה דומה יותר הריאליזם) מסתירה.

מונטאג' מתאפיין במעברים מודגשים בין שוטים קצרים יחסית בניגוד לסגנון העריכה ההוליוודי (עריכה אנליטית) שביקש לטשטש את המעבר בין שוטים שונים. עריכת המונטאג' התאימה לתפיסת האמנות הקומוניסטית שראתה במציאות החברתית ככזו המכילה תמיד קונפליקטים, והמעבר המהיר והמודגש בין שוטים של טכניקת המונטאג' התאימה היטב לשיטתם של הבמאים הרוסיים בכדי לבטא את הרעיונות האלו. אחד מהבימאים הבולטים שעשו שימוש בעריכת מונטאג' היה סרגיי אייזנשטיין עם קלאסיקות כמו "פוטיומקין" ו"אוקטובר".

מונטאג' יכול לעשות שימוש ברצף מהיר של שוטים בכדי להעביר פעילות אינטנסיבית ולכן היא מתאימה בין היתר לסרטי פעולה. דרך אחרת של שימוש בטכניקת מונטאג' התפתחה דווקא בקולנוע האמריקאי שם עריכה ברצף של כמה שוטים יכולה לדחוס פרק זמן ארוך (חודשים או שנים) בסיקוונס קצר יחסית. זוהי טכניקה המוסרת מידע אודות המתרחש בפרק זמן יחסית ארוך בעולם הבדיוני של הסרט בפרק מצומצם של זמן מסך.

גריפית, שהשפיע רבות על הפורמליסטים הרוסים, חקר את הרעיון של "המונטאג' התמטי" שמדגיש את הקשר בין רעיונות (קשר מטאפורי) ולא את הקשר בזמן ובמרחב (קשר מטונימי).

הביקורת על המסורת הפורמליסטית בעריכה ועל הטכניקה של מונטאג' גרסה כי הן מותירות מרווח תמרון קטן מידי בעבור הצופה, ולמעשה מבצעות את כל הבחירות בעבורו. אחת הבעיות של המונטאג' היא הסכנה כי הקישורים המטאפוריים בין השוטים יהיו פשטניים ובנאליים או שלחילופין יהיו סתומים ובלתי מובנים.

 

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: