להבין סרטים – סיכום: מיזנסצנה

להבין סרטים – סיכום: מיזנסצנה

להבין סרטים : מבוא לאמנות הקולנוע – סיכומים

המונח מיזנסצנה מתייחס לדרך שבה מעמידים, ממסגרים ומצלמים את החומרים הויזואליים של סרט קולנוע. מקורו של המושג מיזנסצנה הוא בתיאטרון שם הוא משמש בכדי לתאר את דרך הארגון של כל האובייקטים (אנשים וחפצים) על הבמה. מיזנסצנה תמיד תהיה בעלת שלושה מימדים: גובה, רוחב ועומק, אולם בקולנוע, להבדיל מתיאטרון, התוצאה הסופית תהיה העברת החלל התלת-מימדי לתוצאה דו-מימדית.

המיזנסצנה היא אחד מהיסודות האקספרסיביים החשובים של הקולנוע ויסודותיה הויזואליים עומדים לרשות קולנוענים בכדי להעביר את המסר הקולנועי שלהם.

מיזנסצנה כוללת ארבעה מרכיבים צורניים עיקריים:

  1. העמדה (staging) – מיקומם של הדמויות והאובייקטים בחלל ובתמונה
  2. סטינג (setting) – החלל והתפאורה של הסצנה
  3. מסגור (framing) – הדרך שבה כל החומרים הויזואליים נכנסים אל תוך הפריים של התמונה.
  4. אופן הצילום – תנועת המצלמה והשימוש באמצעים קולנועיים אחרים כמו תאורה וכו'.

המיזנסצנה כוללת מרכיבים חזותיים שונים כמו: קונטרסטים דומיננטיים ומשניים (כלומר, אובייקטים שמושכים את העין במבט ראשון וכאלו שמושכים אותה רק במבט שני), התאורה, סוג השוט וזוויות הצילום, הצבעים, סוג הציוד (עדשה, פילטר, סרט וכו'), קומפוזיציה, סוגי הצורות בפריים, צורת המסגור, מרחב טריטוריאלי, עיצוב העומק בתמונה, היחסים בין הדמויות ובינן לבין המצלמה, איקונוגרפיה ועוד.

חשוב לציין כי יכולת המשחק והביטוי של הבמאי במיזסצינה גדלה כלל שזווית הצילום מתרחבת (לונג שוט ו-אקסטרים לונג שוט) שכן בצילומים ממרחקים קרובים יותר יכולת המשחק שלו עם הקומפוזיציה קטנה.

 

ניתוח מיזנסצנה כולל:

1. הדומיננטה: לאן נמשכת העין קודם, ולמה?

2. התאורה. מהו מפתח התאורה במיזנסצנה?

3. מרחק המצלמה מהשוט? איזה סוג שוט מאפיין את המיזנסצנה?

4. זווית. באיזו זווית עומדת המצלמה אל הדמות?

5. צבע. מהו הצבע הבולט ומהם היחסים בין הצבעים במיזנסצנה?

6. חומרי צילום. אילו עדשות, פילטרים וסרטי צילום?

7. קונטרסטים משניים. לאן נעה העין לאחר שהתמקדה בדומיננטה?

8. צפיפות. כמה מידע דחוס אל תוך הפריים?

9. קומפוזיציה. כיצד מתארגנים המרכיבים השונים של המיזנסצנה זה ביחס לזה?

10. צורה. האם הצורה פתוחה או סגורה?

11. מסגור. האם המסגור הדוק או רופף?

12. עומק. כמה מישורים קיימים במיזנסצנה ומה היחסים בניהם?

13. הצבת הדמויות. היכן ממוקמות הדמויות בפריים?

14. הדמויות ביחס למצלמה. באילו זוויות מביטה המצלמה בדמויות?

15. תבניות סמיכות. מהם המרחקים בין הדמויות?

 לבסוף יש גם לכלול בניתוח המיזנסצנה היבטים נוספים כמו ניתוח איקונוגרפי של המיזנסצנה, השפעת הפסקול ועוד.

 

עוד דברים מעניינים:

האם מלחמה טובה לסולידריות? לא בטוח

החברה הישראלית כידוע לכל היא חברה רווית קונפליקטים ובין אם זה על פוליטיקה, דת או סתם זכות קדימה בכביש הישראלים לא מהססים לצלוב אחד את השני. אולם כל אימת שיש

שינוי גודל גופנים
ניגודיות