להבין סרטים – סיכומים

להבין סרטים – סיכומים

להלן תמצאו סדרת סיכומים המכסים חלק מהחומר של הקורס "להבין סרטים – מבוא לאמנות הקולנוע" של האוניברסיטה הפתוחה. להבין סרטים מציע את הצעדים הראשונים של הבנת השפה הקולנועית והוא מהווה מבוא להמשך ההעמקה בדרך שבה קולנוע מעביר משמעות בצורתו הייחודית.

הסיכומים של "להבין סרטים" כוללים את הנושאים הבאים: הדיון בין הזרמים של הקולנוע הריאליסטי והקולנוע הפורמליסטי בקולנוע והשפעתם לאורך דרכה של התמונה הנעה. להבין סרטים עוסק כמו כן ביחידות הבסיס של המבע הקולנועי: הפריים והשוט, והוא מלמד כיצד לנתח את מרכיביהם על מנת להבין כיצד הם מתחברים לתמונה הגדולה יותר של היצירה הקולנועית. ניתוח פריימים כולל את זווית הצילום, התאורה ותנועת המצלמה. נושא חשוב נוסף שבו עוסק "להבין סרטים" הוא המיזנסצנה. המיזנסצנה היא הדרך שבה מאורגנים הרכיבים השונים בתוך הפריים והיא כוללת את מבנה הפריים, קומפוזיציה ועיצוב, הנושא של מרחב טריטוריאלי (היחסים בין הדמויות והאובייקטים בתוך המיזנסצנה), תבניות סמיכות, צורות פתוחות וצורות סגורות ועוד. נושא שסוקר "להבין סרטים" הוא התנועה בקולנוע והדרכים השונות שבהן פועלת התנועה במסגרת השפה הקולנועית. נושא נוסף של "להבין סרטים" הוא נושא העריכה הקולנועית עם סקירה של העריכה האנליטית (ומונחים בעריכה אנליטית) וטכניקת המונטאז' וכן דיון במרכיבים השונים של עריכה קולנועית ודיון בעיצוב החלל והזמן באמצעות עריכה וצילום.

נושאים נוספים שנכללים במסגרת "להבין סרטים" אך אינם (לפי שעה) חלק מהסיכומים להלן של הקורס הם הנושאים של קול (סאונד) והדרך שבה הוא משמש בקולנוע ובמסגרת השפה הקולנועית. משחק והשוואה בין משחק בתיאטרון למשחק בקולנוע, סגנונות משחק ושיטת הכוכבים של הקולנוע האמריקאי. דרמה היא נושא ב"להבין סרטים" שנוגע לדרך שבה מעצב הקולנוע את המבע שלו דרך השוואה לדרכו של התיאטרון לעשות כן. לבסוף דן " להבין סרטים" בדרך שבה קולנוע מעצב סיפור ובונה נרטיב (נרטולוגיה), בדרך שבה אידיאולוגיה משחקת תפקיד בשפה הקולנועית והעשייה הקולנועית בכלל ובתיאוריה שהיא הדרך שבה ניגשים אל ניתוח סרטים במחקר ובביקורת.

דרך טובה ללמוד את "להבין סרטים" היא להשתמש בשפע סרטי היוטיוב שמוקדשים להדגמה (ויזואלית כמובן) של התכנים הנלמדים במסגרת "להבין סרטים" בהצלחה!

סיכומים נוספים של להבין סרטים:

שוטים

זווית הצילום

ניתוח מיזנסצנה

תנועה

עריכה

סאונד

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: