ההגות הציונית לדורותיה: הרב קוק

ההגות הציונית לדורותיה: הרב קוק

ההגות הציונית לדורותיה

הרב קוק

  • הרב קוק עולה ארצה ערב מלחמת העולם הראשונה
  • היה הרב של יפו.
  • הרב קוק נבחר לרב האשכנזי הראשון בארץ ישראל המנדטורית (ספרדים היו בתקופת העות'מאנים).
  • תפיסה יותר מורכבת מ"אין קשר בין הציונות למשיחיות".
  • היום הרב קוק מזוהה עם "גוש אמונים".
  • דבריו של הרב קוק, היום, עברו הקצנה דרך משתנו של בנו (צבי הכהן קוק).
  • הדברים נכתבים בתוך תוכה של מחשבה דתית מסורתית יהודית, תוך שילוב עם פילוסופיה כללית, לרבות הגל.

תפיסה מהפכנית של הרב קוק למעמד ארץ ישראל ביהדות:

–          הרב קוק היה הראשון אשר חילץ מסה"כ ההתבטאויות והמצוות ביהדות את מעמדה המיוחד של ארץ ישראל.

–          תפיסה מטאפיסית לארץ ישראל: "אי אפשר לאדם מישראל שיהיה מסור ונאמן למחשבותיו… בחו"ל, כתכונת הנאמנות הזו בארץ ישראל."

–          ארץ ישראל לפי הרב קוק היא מקום הגאולה לעתיד. קידוש מטאפיזי המבדיל את ישראל מחו"ל.

–          הרב קוק היה הראשון שהתמודד עם תופעת העלייה

שירי תהילה מטאפיזיים המייחס לא"י טוהרה

  • "אי אפשר שאדם מישראל יהיה מסור למחשבותיו, רעיונותיו היהודיים בחו"ל, כמו שהוא יכול להיות בארץ ישראל. (פעם ראשונה שזה נאמר מאז תחילת הגלות). הופעות הקודש בארץ ישראל הם נקיות, בחו"ל הם מעורבות בקליפות (מילה לטומאה) רבות".
  • "הדימיון (המחשבה) של א"י הוא צלול וברור ומסוגל להגעה האלוהית […] הדימיון בארץ ישראל מוכן לנבואה ואותותיה, בארץ העמים הדימיון עכור הוא".
  • עד לרב קוק, התנועה הציונית הדתית אמרה: אם אפשר לעזור ליהודים בא"י – למה לא, כתכלית הומנית של הצלה, ולא כתכלית משיחית בשום צורה.

התמודדות חדשה עם שאלת היחס הדתי לציונות החילונית

  • הרב קוק התמודד עם תופעה שרבנים אורתודוכסים לא הצליחו להתמודד איתה עד כה:

–          קורה משהו בארץ, בשנות ה-30 יש 300,000 איש, עשרות אלפים מהם חיים בקיבוצים. מוסרים את נפשם בשביל הרעיון. הם דוברים עברית. מחנכים את הילדים שלהם לאהבת הארץ והעם (למרות שבאופן חילוני). חיים באמונה, באידאה.

–          יהודי אורתודוכסי קלאסי, רואה עצמו יותר קרוב ליהודי הגולה האורתודוכסים, מאשר לחילוני החלוץ.

–          האם יהודי שאוכל חזיר (עבד מאמין בא"י) הוא כמו יהודי שאוכל חזיר בחו"ל?

–          הרב קוק מחליט לבקר בקיבוצים,

  • ·         תשובתו: יש כאן תרבות חדשה, הרואה עצמה כתנועה לאומית חילונית, אבל הם לא יודעים מה הם באמת עושים: ההתכוונות והאידאה שלהם היא חילונית, אבל בסופו של דבר הם מהווים מכשיר עבור הקדוש ברוך הוא לקידום הגאולה. הם לא מבינים את זה, אבל לפי הרב קוק החילונים מקדמים את הפרויקט האלוהי של שיבת העם לארצו.
  • חלק מהציבור הדתי מאוד לא אהב את זה: זה לכאורה, נותן לגיטימציה לא לשמור מצוות.
  • חלק מהציבור החילוני מאוד לא אהב את זה: אתה תגיד לנו שאנחנו לא יודעים מה אנחנו עושים?
  • "ואם תמצא מזמן מן הזמנים, התעוררות רוח לאומית כזו בשם רוח האומה לבדה וישתדלו לשלול את רוח האלוהים (לא שומרי מצוות), מה צריכים אז צדיקי הדור (הרבנים) לעשות? למרוד ברוח האומה? […] זהו דבר שאי אפשר. רוח ה', ורוח ישראל אחת היא, אלא שהם צריכים לעבוד עבודה גדולה לגלות את אור האלוהים בתוך כל אלו, עד שאלו (הקיבוצניקים) ימצאו עצמם שהם עומדים בחיי אלוהים, מוקפים בקדושה של למעלה".
  • אנחנו נסביר לכם את האמת. האור טרם הגיע אליכם, אך אתם משרתים בקדושה שלא על דעת עצמכם. אתם עדיין לא יודעים.
  • הושפע מהגל (המתיחות בין התכוונות לתוצאה): לא כל מי שעושה מעשים בהיסטוריה מתכוון למה שהוא עשה (לדוג' אלכסנדר מוקדון, שרצה בגיל 18 לכבוש את העולם, אבל מה שהוא באמת עשה: הוא עשה תרבות עולמית חדשה שמחקה את ההבדלים בין המזרח למערב). לעיתים המעשה הוא מה שחשוב ולא הכוונה.
  • הרב קוק הושפע מהקבלה ומהמיסטיקה היהודית.

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות