רשימת פילוסופים חשובים

רשימת פילוסופים חשובים

להלן תמצאו רשימת פילוסופים חשובים ומפורסמים מסודרת על פי תקופות וזרמים בפילוסופיה. כל קישור ברשימה יוביל אתכם למאמרים מורחבים אודות הפילוסופים. מוזמנים גם לבקר בעמוד סדרת "הפילוסופים הגדולים" להכרות עם כמה מהפילוסופים הגדולים של כל הזמנים.

רשימת פילוסופים יוונים

הפילוסופיה היוונית מתחילה עם הפילוסופים המילטיים: תאלסאנאקסימאנדרוס ו-אנקסימנס שהעלו לראשונה שאלות פילוסופיות שמנסות למצוא הסברים כוללים לעולם התופעות שאינם מבוססים על מיתוס.

הפילוסופיה היוונית ממשיכה עם הפילוסופים הקדם-סוקרטיים שכוללים את: פיתגורס והפיתגוריים, קסאנופניס, הרקליטוס, פרמנידסאמפדוקליס ואנאקסגוראס, והסופיסטיםפרותגורס, קאליקלס, תראסימכוס, גורגיאס ועוד.

שלושת הענקים של הפילוסופיה היוונית הם כמובן סוקרטס, אפלטון ואריסטו.

רשימת פילוסופים של העת החדשה

הפילוסופיה של העת החדשה מתחילה עם משנתו של פרנסיס בייקון ובייחוד עם זו של רנה דקארט. דמויות חשובות נוספות בפילוסופיה של העת החדשה: בליז פסקל, ג'ון לוק,  ברוך שפינוזה, לייבניץ, דיויד יום ו-ג’ורג’ ברקלי. הדמויות החשובות שסוגרות את תקופת הפילוסופיה של העת החדשה הן עמנואל קאנט ופרדריך הגל ולעיתים מחשיבים גם את קרל מרקס ואת המרקסיזם כחלק מהפילוסופיה של העת החדשה.

פילוסופים אנליטיים

הפילוסופיה האנליטית היא זרם שהתפתח במאה העשרים בעולם דובר האנגלית ודמויותיו הבולטות הן: פרגה, ראסל, וילארד קוויןסול קריפקה ולודוויג ויטגנשטיין. פילוסופים אנליטיים נוספים הם חלק מהפילוסופיה של המדע להלן.

פילוסופים קונטיננטליים

הפילוסופיה הקונטיננטלית כוללת דמויות כמו ניטשההוסרלהיידגרסארטרפוקולוינס ואסכולת פרנקפורט: הרברט מרקוזה, תיאודור אדורנו, הורקהיימר ובנימין.

פילוסופים של המדע

הפילוסופיה של המדע כוללת פילוסופים כמו קרל המפל, קרל פופר, נלסון גודמן, תומאס קון, וילארד קווין ופול פייראבנד.

פילוסופים של מדעי החברה

הפילוסופיה של מדעי החברה כוללת פילוסופים כמו צ’ארלס טיילורמקס וברדורקהיים וקליפורד גירץ.

פילוסופים של תורת המידות והמדינה

תורת המידות והמדינה היא תחום בפילוסופיה שעוסק בטיבם של המוסר והאתיקה ושאלות המשטר הרצוי והצודק. הפילוסופים של תורת המידות והמדינה כוללים את הפילוסופים היוונים הקלאסיים אפלטון ואריסטו וכן את: דיויד יום, עמנואל קאנט, ג’רמי בנת’םג’ון סטיוארט מילתומס הובסג’ון לוק,  ז’אן ז’אק רוסוג'ון רולסרוברט נוזיקברנארד וויליאמס ו-מייקל וולצר.

פילוסופים פוליטיים

הפילוסופיה הפוליטית היא תחום בפילוסופיה שועסק בהתנהלותם של  בני אדם ומוסדות במסגרת המדינית. פילוסופים פוליטייים בולטים הם: אפלטון, אריסטו, ג'ון לוק, ג'רמי בנת'אם, ג'ון סטיוארט מיל, סטיבן לוקס וקרל מרקס.

פילוסופים במחשבה המדינית

המחשבה המדינית הקלאסית כוללת פילוסופים כמו: הירודוטוסתוקידידסהסופיסטיםסוקרטסאפלטוןאריסטופולביוספילון האלכסנדרוני ו-אוגוסטינוס הקדוש. המחשבה המדינית המודרניתכוללת פילוסופים כמו: מקיאבליתומס הובס, ג'ון לוק, מונטסקייה, רוסו, אדמונד ברקאלכסיס דה-טוקוויל, קרל מרקס, ג'רמי בנת'אם, הרברט ספנסר, ג'ון סטיוארט מיל וג’ורג’ סורל.

פילוסופים קיומיים

הפילוסופיה הקיומית (אקזיסטנציאליזם) כוללת הוגים כמו: סרן קירקגור, פרידריך ניטשה, מרטין היידגר, ז'אן פול סארטר ואלבר קאמי.

פילוסופים ביקורתיים

תאודור אדורנו, אריך פרום,

עוד דברים מעניינים: