דמויות בראשית הציונות: נורדאו, אחד העם ובן-יהודה

דמויות בראשית הציונות: נורדאו, אחד העם ובן-יהודה

מלחמות תרבות בישראל

נורדאו, בן בריתו של הרצל, היה לאומן. הוא אמנם היה ליברל אך הוא נוטה יותר ללאומיות הלא אוניברסלית. מבחינתו התרבות היא המגדיר הלאומי המרכזי וכן השפה. נורדאו עוסק בביקורת על החברה המתנוונת, הוא מפתח את הרעיונות שלו במהלך שנות ה-80. ב-1885 הוא פוגש בהרצל שם הם מתחילים לגבש את התפיסה של ציונות כפתרון לעם היהודי. מקס נורדאו טוען כי יש שתי צורות לבעיית היהודים באירופה. הראשונה היא הצורה הגשמית. מרבית העם היהודי מוטרד מבעיות קיומיות. עבור קבוצה שמרוכז בעיקר במערב אירופה הבעיה היא כבוד אבוד, התנכלות וכו'-מכאן ההתבוללות. המאמר שאותו הוא מפרסם טוען כי היהודים צריכים לחזור ליהדות של שרירים. היהדות של פעם. הוא דיבר על חזרת העצמה של היהודים שתחזיר את העצמה המנטלית של העם היהודי. זאת בניגוד להרצל שמדבר על המודרנה.

דמות נוספת היא אחד העם. אשר גינצברג ייצג זרם מעניין במיוחד. הוא, בניגוד להרצל, לא ראה את הבעיה כבעיית היהודים אלא כבעיית היהדות. מבחינתו החולי הוא תרבותי, לא קיומי. הבעיה התרבותית אמורה להפתר על ידי הציונות שהיא לא תנועה פוליטית אלא תנועה רעיונית. המושג ציונות רוחנית מזוהה איתו. הוא דיבר על ארץ ישראל כמרכז רוחני. הוא רצה ליצור בישראל מרכז תרבותי. אנו רואים כאן ביקורת שלו על החזון של הרצל.

העלייה הראשונה מבטאת מהפיכה בעם היהודי. הם רצו להיות איכרים שלא יכלו להיות באירופה. כל המבנה ההתיישבותי לא נושא איתו בשורה אלא נסיונות לחקות מודלים אירופאים-זוהי אינה ציונות מהסוג שיבוא מאוחר יותר, מה גם שהציונות  עוד לא קמה בתחילת העלייה הראשונה.

אליעזר בן יהודה נולד בליטא. בראשית שנות ה-80 הוא הולך להיות מורה בבית הספר החקלאי מקווה ישראל. בראשית שנות ה-80 הוא מייסד עם חברים נוספים את תנועת תחיית ישראל. תנועה זו מדברת על כמה עקרונות. עקרון אחד הוא עבודת אדמה פרודוקטיבית. עקרון שני הוא תחיית הלשון העברית. עקרון שלישי הוא תחיית הספרות והמדע. עקרון רביעי הוא חינוך הנוער ברוח אוניברסלית ועברית והעקרון האחרון היה מאבק בישוב הישן ובכספי החלוקה.

המאה ה-19 היא תקופה של תחיית שפות. בן יהודה מעדכן את העברית לשימוש יום יומי. ההגייה שבן יהודה הכיר הייתה ההגייה המלעלית והוא הכריע לכוון המלרע כהגייה המקובלת.

האם משה האיש באמת התקיים? האם זה משנה? תשובת אחד-העם

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: