הפילוסופיה של עמנואל לוינס – סיכום קצר

עמנואל לוינס (1906-1995)

  • ·         הפילוסופיה של לוינס מסמנת (בדיעבד) תפנית בפילוסופיה הקונטיננטלית => מביקורת על מושג האדם אצל פוקו ודרידה אל מתן תפקיד מחודש לאדם/סובייקט.

על חייו של לוינס

  • ·        עמנואל לוינס נולד בלטביה, גדל באוקראינה. הגיע לצרפת ב-1923. למד בסטרס בורג.
  • ·         ב1928 לוינס נוסע ללמוד אצל הוסרל בפריי בורג (בדיוק השנה שבה הוסרל יצא לפנסיה והיידגר מחליף אותו). לומד בסמינר של היידגר.
  • הוסרל נותן ללוינס לתרגם את ההרצאות של "הגיונות קרטזיאנים" בצרפתית (הוא בכלל לא פרסם את הגיונות קרטזיאנים בסוף כי הוא חשב שיש עם זה בעיות, פורסם רק בסוף חייו).
  • עבודת הדוקטורט של לוינס עוסקת במושג האינטואיציה אצל הוסרל – בכוון היידגריאני. הספר שסארטר קרא. בכך לוינס הכניס את הפילוסופיה של הוסרל לצרפת.
  • בכלליות: לוינס מדגיש את הציר של הוסרל-היידגר => הפך להיות בצרפת הציר מהרכזי לפרשנות.
  • השתתף בויכוח על קאנט בין היידגר (המרכזיות של הדימיון – קסירר (המרכזיות של השכל והתבונה) => צידד יותר בצד היידגר.
  • לוינס חוזר לצרפת ללא משרה אקדמית מסודרת.
  • מלחמת העולם השנייה – נקודת משבר בעבור לוינס ושינוי דעתו: עם עליית היטלר לשלטון והנאציזם של היידגר חל משבר במחשבה של לוינס. מאותו זמן הוא לא רואה את עצמו כממשיך של היידגר אלא כמבקר שלו.
  • לוינס חושב עדיין שהיידגר היה פילוסוף חשוב וראה את הוויה וזמן כאחד הספרים החשובים בפילוסופיה.
  • לחם במלחמת העולם השנייה: אשתו ובתו של לוינס הוצלו בצרפת ע"י מוריס בלנשו.
  • אחרי המלחמה לוינס מפרסם את הספרים הבאים: מקיום לקיים, הזמן והאחר (47-48)
  • עד 1960 מנהל בית ספר יהודי.
  • "האם האונטולוגיה היא יסודית"=> מאמר שפרסם לפני (יש רק באנגלית).
  • כתיבה בצל השואה: רצון  של לוינס לבסס את האתיקה מחוץ להנחות יסוד שהובילו (בין השאר) לנאציזם.

פרסומים:

  • 1961: "כוליות ואינסוף" – תהודה, אבל לא תהודה רחבה מדי. (יש דיון וביקורת של דרידה על הספר) בעקבותיו לוינס מקבל משרה אקדמית (בהתחלה מחוץ לפריס ואחרי זה נכנס לסורבון).
  • 1974: "אחרת מהיות או מעבר למהות" – אלא שני הספרים הפילוסופים המרכזיים של לוינס
  • לוינס כותב עוד קצת בשנות ה-80. בדרך כתב מאמרים. תוך כדי יש לו מחשבה יהודית רחבה. מאמרים אקטואלים: חירות קשה.
  • נפטר ב-1995.

ראו גם: ההנאה היא פעימת האני: לוינס על איך ליהנות מהחיים

5 פילוסופים ופילוסופית יהודים גדולים במאה ה-20

עוד דברים מעניינים:

האם מלחמה טובה לסולידריות? לא בטוח

החברה הישראלית כידוע לכל היא חברה רווית קונפליקטים ובין אם זה על פוליטיקה, דת או סתם זכות קדימה בכביש הישראלים לא מהססים לצלוב אחד את השני. אולם כל אימת שיש

שינוי גודל גופנים
ניגודיות