השיטה הנשיאותית מול השיטה הפרלמנטרית

יתרונות וחסרונות של השיטה הנשיאותית לעומת הפרלמנטרית

 מבוא לפוליטיקה השוואתית -סיכומים

    בספרות המחקר יש וויכוח – מה עדיף, המשטר הנשיאותי או הפרלמנטרי. הוויכוח הזה הפך לרלוונטי, כאשר חל תהליך דמוקרטיזציה – מדינות באות לבקש ייעוץ. עמדת הרוב, כיום, נוטה לעבר הפרלמנטריזם.

    מה אפשר לומר בעד משטר נשיאותי? ובכן, הוא נותן יציבות – אי אפשר להדיח את הנשיא באמצע הקדנציה והנשיא לא יכול לפזר את הפרלמנט. כמו כן, מי שנבחר להיות נשיא, בהכרח זכה ברוב ישיר מטעם הציבור ß לאדם שכזה אמורה להיות פרספקטיבה לאומית. כמו כן, ממשל נשיאותי הוא ממשל מוגבל – שלא כמו משטר פרלמנטרי, שבו הרשות המבצעת צומחת המחוקקת – כאן יש הפרדת רשויות מאוד ברורה  ß איזונים ובלמים. כמו כן, אפשר לטעון שבמשטר כזה יש לגיטימציה ישירה לנשיא – לעם יש יכולת לבחור הן את הרשות המבצעת והן את הרשות המחוקקת.

    הטיעון המנצח כנגד המשטר הנשיאותי, הוא שהניסיון מלמד שהמשטר הנשיאותי לא שרד באף מדינה מאז מלחמת העולם השנייה – פרט לארה"ב. אמפירית הוא פחות יציב.

    עוד בעיה עם המשטר – זהו משטר חסר גמישות. מצד אחד יש יציבות וקשה מאוד להעיף את הנשיא – אבל לפעמים זה יוצר מצב של קשיים במשילות – ואי אפשר לשנות את המצב עד סוף הקדנצייה – עלול להיווצר מבוי סתום – לנשיא יכול להיות היעדר רוב בפרלמנט. מבחינת התפיסה האמריקאית זה עובד – מבחינתם, חוסר יכולת למשילות זה דווקא דבר לא רע – כמה שהשלטון מתערב פחות יותר טוב ß במדינות אחרות, זה מתכון בדוק להרס הדמוקרטיה – אם אי אפשר לקבל החלטות בטוב, מקבלים החלטות ברע… (שימוש בכוח).  ß קונפליקט מובנה שמעלה דיקטטורה.

    בעיה נוספת – הנשיא נבחר בצורה רובית – נשארים הרבה מאוד אנשים, שהצביעו למועמד המפסיד ונותרו בחוץ (לעומת משטרים פרלמנטריים, שבהם יש ייצוג לפרלמנט גם למפסידים) ß אפילו בארה"ב הגדולה, נוצר מצב שבו לינקולן נבחר, אבל הדרום לא הסכים איתו ß נוצרה מלחמת אזרחים (לפני 140 שנים).

יתרון לפרלמנטריזם – דווקא מיזוג הרשויות, מקנה את הגמישות. היכולת להחליף ממשלה באמצע הקדנציה איננה חיסרון – היא מאפשרת לסגל את הרשות המחוקקת למבצעת ולהמשיך לפעול באופן אפקטיבי. ממשלות קואלציונות מאפשרות יצירת משטר עם יציבות רחבה ß בניגוד לשלטון נשיאותי, שבו קיים קונפליקט מובנה. ß האיזונים והבלמים הן המפלגות, אשר בולמות זו את זו.

 אחת הבעיות עם משטרים שהפכו להיות דמוקרטיים – "הרגלי עבודה" – רשויות מבצעות צריכות ללמוד לא לעקוף או להתעלם מרשויות מחוקקות ß יש נטייה להשתמש בצווים נשיאותיים, שמאפשרים לשליטים לעקוף את הפרלמנט – יש נטייה להשתמש באמצעי חירום גם בשעה שלא ממש מדובר בשעת חירום.

* דרום אמריקה היתה מלאה במשטרים שקראו לעצמם דמוקרטיים והתמוטטו בגלל המשטרים הנשיאותיים.

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: