פוליטיקה השוואתית: המדינה -הגדרה

מדינה (state): מדינה מוגדרת בתור המונופול על השימוש הלגיטימי במנגנון הכפייה בטריטוריה מוגדרת. לאף ארגון אחר אין את המונופול הזה. מדינה חזקה תצטיין בפחות שימוש בכוח. ה-stateness של מדינות הוא שונה. ישראל, בניגוד למדינות חדשות אחרות, יש לה מונופול חזק מאוד על מנגנוני הכפייה. בישראל כוח הכפייה נבנה על אלימות מסוימת שהפעילה המדינה (לדוגמא, ספינת אלטלנה). אפגניסטן, לדוגמא, לא ניתן להתייחס ממש כמדינה. זהו מושג גיאוגרפי אבל לדבר עליה כמדינה זה קשה מאוד. לבנון, מאז 75, איבדה את כוח הכפייה שלה.

למדיניות האמריקאית יש חזון ליצור דמוקרטיה בכל מקום. קיימת בעיה, משום שלפני דמוקרטיה צריך שתהיה מדינה. צריך שיהיה לגיטימיות לפני שנחלום על דמוקרטיה. חזון הדמוקרטיה צריך להתממש לאחר שמקימים מדינה, עם בירוקרטיה לגיטימית. התפיסה האמריקאית היא נאיבית משום שבארה"ב עצמה אלמנט הכפייה הוא לא כל כך ברור וזה נובע מהחוקה. ארה"ב במובן זה היא לא המדינה הכי חזקה. לא ברור עד הסוף שהממשל הפדראלי הוא החזק ביותר.

בעיה נוספת שקיימת היום בעולם היא תהליך של הפרטה של הבטחון. בארה"ב, מס' המאבטחים גדול ממס' השוטרים וכך גם בארץ. יש הפרטה של תפקיד הבטחון אך כל עוד הוא נשאר תחת רגולציה של המדינה אז אולי המדינה שומרת על המונופול שלה.

כאמור, מה שמבחין את המדינה מכל ארגון או התאגדות זה המונופול על השימוש הלגיטימי באמצעי כפייה(וובר).מדינה חזקה תצטיין בפחות שימוש בכח,אך יש לה מונופול ולגיטימיות יותר מכל ארגון קיים אחר להשתמש באמצעי כפייה.מתוך הגדרת וובר נובע כי יש מדינות חזקות ומדינות חלשות ,יש אפילו חברות שהן חסרות מדינות .

דוגמאות :

-ישראל באופן יחסי למדינות יחסית חדשות היא מדינה חזקה במונופול המדינה על כח הכפייה.

לפי גידי רהט:בישראל המונופול על כח הכפייה נבנה על אלימות מסוימת שהפעילה המדינה, אלטלנה לדוגמא-הפגנת כוח על ידי המדינה,לדוגמא במעצר אנשי הלחי ניתן לראות הפגנת כוח הכפייה של המדינה.

-הרשות הפלסטינית מתאפיינת בהיעדר מונופול על כח הכפייה. לפי גידי רהט:אחת הסיבות לכך שלא קמה מדינה פלסטינאית היא שלא היה מונופול על כח הכפייה.

-אפגניסטן:קאבול וסביבותיה נשלטות ע"י כח אחד ושטחים אחרים על ידי כח אחר ,אפגניסטן היא מושג גיאוגרפי,קשה מאוד לדבר עליה במושג של "מדינה".

-עירק:המדיניות האמריקאית לגבי עירק מושתתת על חזון שהאמריקאים ביקשו להכנס לעירק וליצור בה דמוקרטיה,אך לפני קיום דמוקרטיה צריך מדינה חזקה במובן הלגיטימיות וכזו שיש בה מונופול על כח הכפייה.זה חזון שצריך להתממש אחרי שמקימים מדינה:בירוקרטיה ,משטרה חזקה ולגיטימיות.

-בארה"ב המונופול על השימוש באמצעי כפייה לא ברור (כוחו של היחיד/הפרט בחוקה).

*בעיה נוספת שמתרחשת בעולם היא תהליך הפרטה של הבטחון,האבטחה היא לא בידי המדינה,אם כי המדינה שומרת על רגולציה מסוימת.בארה"ב לדוגמא מס' המאבטחים גדול פי 3 או 4 ממס' השוטרים.

 

מושגים בפוליטיקה השוואתית

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: