סיכומים לבגרות בספרות: סיפור קצר

מאפייני הסיפור הקצר

הסיפור הקצר מתאפיין בהיקף מצומצם של עמודים. לסיפור הקצר הקלאסי יש מבנה קבוע: עלייה, נקודת שיא וירידה. היקף הסיפור הקצר משפיע על עיצוב העלילה, עיצוב הדמויות, הרקע והלשון. יוצרי הסיפור הקצר חייבים ליצור דמויות מעניית – "מקסימום חיים במינימום היקף". הסיפור הקצר מוגבלים בשלושת האחדויות של אריסטו: במקום, בזמן ובהיקף. הסיפור הקצר הוא בעל מעט מאוד מסר גלוי והרבה מאוד מסר סמוי. ראו סיכום מורחב על מאפייני הסיפור הקצר ועל מבנה הסיפור הקצר.

סוגי דמויות ודרכי עיצובן

דמויות ראשיות – דמות ראשית היא דמות שמניעה את העלילה והעלילה סובבת סביבה. רוב הפריטים בסיפור נמסרים על הדמות הראשית.

דמויות משניות – הדמות השנייה בעלילה מבחינת עיצובה, בד"כ תפקידה היא להאיר את הדמות הראשית ורוב הפרטים שנמסרים עליה קשורים עם הדמות הראשית.

דמות עגולה – דמות שמשתנה במהלך העלילה ושהסופר מרבה לעצב אותה לעומק.

דמות שטוחה – דמו סטטית שאינה משתנה ולכן המהלכים שלה הם מהלכים קבועים.

דמו סטריאוטיפית – דמות שמובלעות בה תכונות סטריאוטיפיות הנכונות לאותו מגזר שהיא מייצגת.

דמות אינדיבידואליסטית – דמות המייצגת את עצמה בלבד.

אפיון ישיר – כולל אמירות ישירות של המספר על הדמות, בד"כ תיאור חיצוני.

אפיון עקיף– אפיון שבעזרת סממנים חיצונים שבעזרתם אנו למדים על נפשו של הגיבור, מעמדו וכו'

סוגי מספרים

מספר כל יודע – מספר שנמצא מחוץ לעולם הסיפור. המספר יודע על העתיד לבוא, הוא מכיר את מחשבות הגיבורים, הוא יודע מה צפוי להם והוא יודע אלו שינויים הם יעבור. בגלל שהוא יודע את כל זה המספר שותל רמזים מטרימים.

מספר גיבור(עד) – מספר שמעמיד עצמו כגיבור הראשי בסיפור והוא מספר על מצב חייו. ידיעותיו על שאר הדמויות בסיפור תלוית במידת קירבתן אליו ולכן הוא לא יכול לדעת את כל צפונות ליבן.

מספר מתערב – מספר נוקט עמדה בסיפור. המספר המתערב יכול להיות מספר כל יודע.

מספר מהימן – מספר שדבריו מתקיימים לאורך הסיפור. מספר בלתי מהימן הוא מספר שמוסר עובדות שבמהלך העלילה מתבררות כבלתי נכונות, סותרות אחת את השנייה וכו'

הדיאלוג

הדיאלוג הוא מאפיין חשוב בסיפור הקצר:

  • בעזרת הדיאלוג העלילה מתקדמת ע"י חשיפת פרטים חדשים או כוונת של הגיבורים. באותה מידה הדיאלוג יכול להשהות את העלילה.
  • הדיאלוג תורם לאפיון תכונות הגיבור (אפיון ישיר ועקיף).
  • באמצעות הדיאלוג אנו למדים על טיב מערכת היחסים בין הדמויות.
  • הדיאלוג מאפשר להביע רגשות.

העדר דיאלוג בסיפור מצביע על חוסר תקשורת בין הדמויות. סיפורים שחסרים בהם דיאלוגים הם עובדות יבשות ולא תהליכים שעוברים על הגיבור.

ראה גם: סיכומים לבגרות בספרות

האדונית והרוכל \ ש"י עגנון

הרופא וגרושתו \ ש"י עגנון

"מדירה לדירה" \ ש"י עגנון : חלק ב', חלק ג, חלק ד, חלק ה

פרנהיים \ ש"י עגנון

תהילה \ ש"י עגנון

פנים אחרות \ ש"י עגנון

המלבוש \ ש"י עגנון

כל סיכומי היצירות של עגנון

יד ושם \ אהרון מגד

לשבור את החזיר \ אתגר קרת

צפירה \ אתגר קרת

סיפור אהבה \ אהרון אפלפלד

יום נפלא לדגי הבננה \ סאלינג'ר

סיכום: כינורו של רוטשילד \ צ'כוב

איש זקן מאוד עם כנפיים ענקיות/ גבריאל גרסיה מרקס

קתדרלה – ריימונד קרבר

הבז \ ג'ובאני בוקאצ'ו

דוד ז'יל/ גי דה מופסן

המחרוזת / גי דה מופסאן

בת הרב \ יעקב שטיינברג

העיוורת \ יעקב שטיינברג

שלושה \ אהרון אפלפלד

דבר קטן וטוב / ריימונד קארבר

חיזו בטטה / סמי ברדוגו – תקציר, אמצעים ספרותיים, רעיונות מרכזיים

עננים/ דליה רביקוביץ

בארבה ניקוס – הרי מרק פטראקיס

עד שיעבור כל המשמר כולו – לאה איני

אח קטן \ רונית מטלון

הניה \ גרשון שופמן

נקמה של תיבת זמרה \ גרשון שופמן

פראדל \ דבורה בארון

שפרה \ דבורה בארון

המפתח \ יצחק בשביס זינגר

מסע הערב של יתיר \ א.ב.יהושע

דרך הרוח \ עמוס עוז

רעידת אדמה בצ'ילה \ היינריך פון קלייסט

תחרות שחייה \ בנימין תמוז

 הרוצחים \ ארנסט המינגווי 

התלמיד \ פרימו לוי

העלמה פרל \ גי דה מופאסאן

אחרי עשרים שנה \ נג'יב מחפוז

המצוד \ אהרן אפלפלד

תיקון אמנותי \ רות אלמוג

ג'מילה \ צ'ינגיס אייטמטוב

נקמתו של סבל \ יהושע בר יוסף

תפוחים מן המדבר \ סביון ליברכט

עוד דברים מעניינים: