מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים: נאום חרושצו'ב

נאום חרושצ'וב

האירוע החשוב ביותר בשנות ה50 מבחינת המפלגה הקומוניסטית הסובייטית קורה בפברואר 1956- הועידה העשרים של המפלגה הקומוניסטית– חרושצ'וב נואם בועידה זו במשך 4 שעות ותוקף את סטלין וכל מה שהיה כרוך בו. בנאום חרושצ'וב טוען שלנין תיעב את סטלין ומבקר קשות את מדיניות הצבאית של סטלין במהלך המלחמה, תוקף את מדיניות החוץ וחוסר ההתפשרות וכן את העובדה שסטלין ניסה להפוך את עצמו לסוג של קיסר או אל. השמועות על נאום חרושצ'וב מגיעות לאירופה ומתחילה סידרה של תגובות מאד קשות. עוד לפני נאום חרושצ'וב ניסתה מזרח גרמניה לבחון את הגבולות של המנהיג החדש, למשל ב1953 היו הפגנות בברלין על כך שמעבר לגדר, במערב יותר מוצלח ואילו במזרח יש רעב ועוני. זה מביא להתנגשות אלימה, הכרזה על מצב חירום והכנסה של כ600 טנקים סובייטים לברלין. המהומות הגיעו גם לערים אחרות במזרח גרמניה אך לאחר מספר ימים מצליחים הסובייטים לדכא את ההתנגדות.

התגובות לנאום חרושצ'וב:

  1. קיץ 1956 בפולין- הפגנות בעיר פוזנן, שביתות פועלים, מצוקה קשה, מחסור במזון ומחאות קשות שמתבטאות בשני דברים: א. "רוסים הביתה"  ב. רוצים להחזיר את המנהיג הקודם של הקומוניסטים- גולונקה (מנהיג שהיה בעייתי מבחינת הסובייטים כי נתפס כפטריוט פולני ואופוזיציונר ולכן הודח והמהומות דרשו להחזירו)
  2. באוקטובר 1956 מתחילה התפרעות בהונגריה וההפגנות דרשו לסלק את החיילים הסובייטים ולהחליף את השלטון הסובייטי בשלטון מתון יותר. השליט שנמצא באותם שנים בהונגריה הוא NAGY הנחשב לשליט מתון יחסית. הקהל דורש בחירות חופשיות, חופש עיתונות וסילוק סמלי השלטון הסובייטים. ב24/10/56 נכנסים לבודפשט 30000 חיילים סובייטים ו1000 טנקים ומתחילה מלחמה ברחובות מתנהל קרב  ומדובר בכ1000 הרוגים בימי הלחימה הראשונים, 600 מהם חיילים סובייטים. בשבוע שלאחר מכן הפלישה הגדולה מתחוללת ומוכנסים 60000 חיילים נוספים. הרוסים דיכאו את המרד והעלו לשלטון את יאנוש קצר- קיצוני ונוקשה אשר ישלוט בהונגריה
  3. נאום חרושצ'וב

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: