ארה"ב בראשית המאה ה-20 -סיכום

ארה"ב – מלחמת העולם השנייה סימנה  שינויים רבים בסדר העולמי. החל מהמלחמה, המוקד עובר מההגמוניה האירופית למלחמה הקרה. מבחינות רבות ניתן לפכנות את המאה ה20 במונחי המאה האמריקאית. אמריקה שהחלה כמדינה כפרית הופכת בהדרגה לכוח צבאי, תרבותיף כלכלי מרכזי ומובילה את העולם בצורה חד קוטבית לאמריקניזציה שמשפיעה על העולם כולו. את המאה ה19 מסיימת ארה"ב בתקופה מאד סוערת. מלחמת האזרחים ב1861 פרצה בעקבות פרישת מדינות הדרום מהברית של הפדרציה האמריקנית והייתה מלחמה  שבניגוד לסברה הרווחת – מאבק בין הצפון לדרום על שאלת העבדות, הסבירה את העיתוי בו פרצה ואת השסע שנוצר בין מדינות הדרום לצפון, לא ע"י השחרור מעבדות אלא ע"י ההתעסקות בשאלה האם העבדים ישועבדו לחקלאות או יעבדו כפרולטריון בתעשייה.

הניצחון של מדינות הצפון הוליד כמה שינויים מעניינים:

  1. הדרום רוסק- מדינות הדרום המשגשגות הפכו לעניות.
  2. שינוי פוליטי – הדרום באופן מסורתי עד שנות ה80 של המאה ה19 הצביע למפלגה הדמוקרטית אך מאחר ולינקולן שהיה ראש המפלגה הרפובליקנית הכריז על המלחמה, עבר הדרום  לתמוך במפלגה הדמוקרטית (לינקולן, משחרר העבדים ומנצח מלחמת האזרחים, היה רפובליקני).
  3. מדיניות תעשייתית – מעבר לתעשייה כבדה, על חשבון החקלאות.
  4. הגירה כלכלית –הגירה מערבה ברוח המדינות הצפוניות. בשנות ה20 נבנות הערים ונעשה מעבר מערבה ופיתוחו והם הולידו שגשוג כלכלי גדול מאד. התפתחות זו העלתה מחדש אתוס אמריקאי- איתוס היזם ואיש העסקים כגיבור האמריקאי. כל איילי ההון שצמחו מכלום ועשו את הונם, הפכו לאתוס מרכזי בארה"ב והוא משתלב מאד עם האידיאולוגיה הליברלית שארה"ב טיפחה מראשיתה. המדינה לא מתערבת בכלכלה ואנשי עסקים משתלטים על חברות והופכים למונופולים בתחומים שונים והשליטה של בעלי ההון במדינה היא כמעט מוחלטת- בכלכלה, בפוליטיקה- עוצמה אדירה.
  5. במקביל, התיעוש הנרחב יתר את העיר האמריקנית החדשה, שבאה לידי ביטוי במובנים רבים. כך, כבר משנות ה-60 של המאה ה-19, ארה"ב נמצאת בתהליך משמעותי של הגירה, והיא קולטת רעיונות מהפכניים מאירופה. המהגרים שהגיעו מאירופה רצו לתקן את החברה אך הדורות שאחריהם אצו לעשות כסף. האתוס היה שכל אדם עם קצת יוזמה, חריצות ומזל יכול להיות מליונר.
  6. צמחה התנועה הפרוגרסיבית בארה"ב בתחילת המאה ה20, במקום תנועה מהפכנית סוציאליסטית. הדמות שזוהתה יותר מכל עם תנועה זו היא דמותו של הנשיא דאז, רוזוולט. הפרוגרסיבים היו תנועה לא מהפכנית שנמצאה בקרב שתי המפלגות (דמוקרטים ורפובליקנים).

מקורות התנועה הפרוגרסיבית:

  1. אמריקה החקלאית –שמבכה על ההידרדרות המוסרית של ארה"ב שנובעת מהעיור, התיעוש ואובדן הערכים של החברה האמריקאית הישנה.
  2. מעמד בינוני-עירוני (אנשי הפרוורים) –  אמריקה הבורגנית שלא רוצה עוני מצד אחד ולא עושר משתלט מצד שני.
  3. אינטלקטואלים – סופרים, אנשי אקדמיה, עיתונאים וכו'.
  4. פוליטיקאים חדשים- התחושה הייתה שבעלי ההון קובעים מי יהיה הנשיא, הסנטורים וכו'… הם מימנו את מסעות הבחירות שלהם ושלטו באופן כמעט מוחלט בנשיאים ובפוליטיקאים. הפוליטיקאים החדשים רצו וניסו לשנות זאת.
  5. הכנסיות.

מי לא היה שייך לתנועת הפרוגרסיבים? בעלי ההון, שחורים ומהגרים.

פעולות התנועה הפרוגרסיבית:

  1. טיהור המערכת הפוליטית משחיתות (שרווחה במערכת הפוליטית האמריקנית).
  2. חקיקה – שתכליתה צמצום האחיזה של מרכזי ועסקני המפלגות. משמעות החקיקה הייתה פיזור הכוח בין מספר גדול יותר של שחקנים (=הגדלת הדמוקרטיה בארה"ב).
  3. פעילות חברתית – הניחה תשתית ראשונית בלבד למדיניות רווחה אמריקנית. התבטאה בחקיקת חוק מיסוי פדרלי (עד אז המיסים נגבו מחוזית / ברמת המדינה, סטייט). הגדלת הקופה הפדרלית הביאה ליכולת להשקיע במיזמים לאומיים. בנוסף, צמחו בערים הגדולות תוכניות חברתיות שונות (למשל גמילה מאלכוהול); הוקם ה-FDA (מנהל המזון והתרופות) כדי למנוע מצב שהמדינה לא תוכל לטפל בהחמרת העוני; הוקמו שמורות טבע (ניסיון למנוע השתלטות על קרקעות של בעלי הון, ולא כביטוי למדיניות ירוקה).
  4. חוק האנטי-טראסט של רוזוולט – מבטא את המאבק בתאגידי הענק. החקיקה נבעה מתוך הראייה כי המונופולים של החברות אינם מאפשרים תחרות חופשית (עליה מושתת ההיגיון הכלכלי של ארה"ב). החוק קבע שאסור לחברה לשלוט ביותר מנתח מסוים מתחום (רשות להגבלים עסקיים).

בשנת 1912 מתקיימות בחירות בארה"ב שיש בהן 4 מועמדים שהחלש מביניהם מקבל מעל 10% מהקולות. המועמד החלש ביותר הוא מנהיג המפלגה הסוציאליסטית- יוג'ין דבס טפט- הנשיא המכהן. מנהיג המפלגה הדמוקרטית היה וילסון וטיאודור רוזוולט הוא זה שהנהיג את המפלגה הפרוגרסיבית, שזכתה ב-30% מהקולות, אולם בנשיאות זכה לבסוף המנהיג הדמוקרטי, וודרו ווילסון. שנות הנשיאות של ווילסון היוו את שיאה של התנועה הפרוגרסיבית, שבאה לידי ביטוי בהקמת בנק פדרלי לשם יצירת הון מדיני, המדינה לוקחת אחריות על שערי המטבע, מדיניות אשראי לבעלי עסק קטנים ובנוסף מחדשת אמריקה את קשריה בעולם. ב-1914 מקבלת ארה"ב מצרפת את המונופול על תעלת פנמה שמחברת בין האוקיינוס האטלנטי לפסיפיק וברגע שאמריקה יושבת על נתיב שייט כה מרכזי היא עומדת בקשרי מסחר עם מדינות אירופה השונות וקשריה עם אירופה מתחזקים. חיזוק הקשרים התבטא גם מול אירופה, ונכרך גם בתחומי התרבות, למשל ב1נת 1913, בניו יורק יש תחרות שנקראת ARNORY SHOW תערוכה שמתקיימת במחסן נשק וחושפת בפני האמריקאים לראשונה את האומנות האירופית. האמנות האמריקאית באותה תקופה הייתה מאד בנאלית והחשיפה לתופעות אומנותיות מדהימות השפיעה רבות על אמנים אמריקאים שהחלו ליסוע לאירופה על מנת להביא את ניחוחה לארה"ב.

כאשר פרצה מלחמת העולם הראשונה, אמריקה נכנסת למלחמה לטובת בריטניה, מה שמחזק בצטרה משמעותית את מיקומה בעולם. השיא הוא בסופה של המלחמה והסכמי ורסאי שהיוו תשתית לעולם חדש, בהנהגתה של ארה"ב.

ברוח רפורמות אלו, מרחיב וילסון את זכות הבחירה לנשים ב50% אך זה הביא לנפילתו שכן הנשים הצביעו לרפובליקנים  בבחירות 1920 וזה סימל את סופה של התקופה הפרוגרסיבית ותחילתה של תקופת שגשוג כלכלי, בידול מאירופה, יוזמה חופשית וכו'….

כך נולדות להן תופעות חדשות כחלק מתגובת נגד, והן:

  1. המהפכה הבולשביקית מכניסה את ארה"ב לחרדות ועל כן מחוקקים סדרת חוקים בעניין ובין היתר מי שמחזיק את היטקסטים של מרקס עשוי להישלח לכלא על חתירה תחת השלטון. כל מי שנתפס עוסק במה שקשור בקומוניזם נחשב לאויב מדיני.
  2. איסור שביתות, דיכוי אלים של שובתים והטלת איסורים על התאגדויות פועלים.
  3. בשנת 1924 מחוקקת ארה"ב את חוק ההגירה. ארה"ב קובעת מי רצוי כאמריקני, וקובעת מכסות הגירה שמעדיפות את צפון-מערב אירופה . זאת במטרה לשמור על אמריקה האנגלו סקסית.
  4. צמיחה מחודשת של ה-KKK (קו קלאקס קלאן) – גוף שנולד בשנות ה70 של המאה ה19 במדינות הדרום, במטרה להתגונן מפני השחורים שאיימו על הדרום כביכול. בשנות ה-20 הארגון היה בשיא השפעתו חלק מעליית כוחם נבעה גם מהתחזקות הגורמים הפונדומנטליסטים  באמריקה.

***משפט הקופים- בשנת 1925  נשפט מורה אשר לימד את תורת הגזע של דרווין שהייתה אז אסורה ללימוד שכן יש רק סיפור בריאה אחד- פרוטסטנטי.

***חוק היובש (prohibition act) נגד שימוש באלכוהול- הרעיון בחוק זה היה שאסור למכור אלכוהול במקומות ציבוריים, אסור לייצא ולייבא אלכוהול וזה היווה כר לכל מיני ארגונים שייצרו אלכוהול באופן בלתי חוקי  והפכו לתשתית לארגוני פשע של מהגרים.

חשוב לציין שבמהלך מרבית שנות ה20 החזרה לנורמאליות נתפסת כשגשוג. אמריקה נתפסת כביזנס מוצלח, אך בשנת 1929, קצת לאחר שנבחר ברוב גדול מאד נשיא חדש- הרברט הוברט- אמריקה נכנסת לתקופה של משבר כלכלי גדול- תקופה שתוליד שינויים גדולים באמריקה.

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: