י"ג מידות של הרמב"ם במורה נבוכים

י"ג מידות של הרמב"ם במורה נבוכים

בא-נ"ד של מורה נבוכים הרמב"ם עושה מהלך מדהים עם י"ג מידות. הטענה המרכזית של הרמב"ם היא שאנחנו עושים פרוייקציה לאל – משליכים עליו את מה שאנחנו רואים על עצמנו. י"ג מידות של הרמב"ם זה על דרכי האל ולא האל עצמו (אלא הטבע), וגם זה לטענת הרמב"ם פרוייקציה של האדם על הטבע, כי אין לו באמת את המידות והתכונות האלה. כלומר, לדעת הרמב"ם יש פיצול בין האופן שבו אנחנו חווים את הטבע ובין האופן שבו הטבע פועל. הטבע פועל לפי חוקי הפיזיקה, אנחנו חווים אותו כסערת רגשות, מתוך החוויה הסובייקטיבית שלנו. גישתו של הרמב"ם סבורה כי צריך לקלף את הטבע מהרגשות, ועם זה להיות מודע לכך שאנחנו חווים את הטבע כאילו יש בו רגשות. כך גם אמורה להיראות מנהיגות. כשמנהיג מחליט לקצץ מתקציב הבטחון, והוא נותן כסף לרווחה. אנחנו חושבים שהוא אכזר כשהוא מקצץ ורחמן כשהוא נותן. מנהיג צריך לתת כי מבחינה רציונלית כך צריך לעשות, לא כי יש לו אמפתיה. מנהיגות רציונלית לא פועלת מתוך אימפולסים אמוציונליים. זהו החיקוי של הטבע שעליו מדבר הרמב"ם במורה נבוכים.

על פי העיקרון שעומד מאחורי י"ג מידות של הרמב"ם במורה נבוכים מנהיג שפועל לאור אמוציות איננו מנהיג, כי הוא לא מפעיל את המציאות אלא המציאות מפעילה אותו. על פי הרמב"ם אדם שהאישיות שלו לא מאוזנת הוא אישיות נשלטת. אם יודעים על אדם שהוא מאד רגיש לתיק שלו אפשר לגרום לו לקרוס אם "מטפלים" לו בתיק. מנהיג טוב הוא מנהיג שנראה כמו כועס, סוער או רחמן, אך באמת פועל לאור בהירות רציונלית.

קריאה במורה נבוכים של הרמב"ם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: