פילוסופיה יוונית: רקע היסטורי

פילוסופיה יוונית – רקע היסטורי

פרס ניסתה לכבוש את יוון גם בתקופת דריווש ה-2 וגם בתקופת קסרקסס- אך נכשלו, דבר שסלל את הדרך לאתונה להפוך לאימפריה ומרכז צבאי ותרבותי.

היוונים חיו באזור יוון של ימינו, וגם באסיה מינור, על כל החוף של הים התיכון המזרחי. להוציא כמה ערים בודדות, כל הערים היווניות היו על שפת הים, התבססו מאוד על מסחר ימי, וכמעט בכולן היו מעיינות.

שתי תרבויות עתיקות ומרכזיות מאזור יוון: המיקנאית והמינואית- תרבויות מפותחות מבחינת תרבותית ואומנותית. אפלטון מדבר על תרבויות מפותחות בעבר, ונראה שמדובר בתרבויות אלה. שתי תרבויות אלה היו בתקופה של לפני 1200 לפנה"ס, שאחריה באה "תקופת החושך", ממנה נשארו מעט שרידים תרבותיים. אחריה באה התקופה הארכאית, ואחריה התקופה הקלאסית, שמעניינת אותנו במיוחד בפילוסופיה היוונית.

הערים היווניות שמזרחית לים האגאי (איוניה), שהיו תחת שליטה פרסית, התמרדו נגד השלטון הפרסי מתוך מטרה לקבל חופש מלא. אתונה נתנה עזרה לערים האיוניות, מה שגרם לדריווש לתקוף את אתונה. הוא שלח צי לתקוף את אתונה, שעמדה במתקפה כמעט לבד, עם כ-10000 לוחמים, בקרב מרתון. כמה שנים אח"כ קסרקסס עשה את המסע הצבאי הענק שלו, ולאחר קרב , תרמופילאי, אתונה ננטשת והפרסים שורפים אותה. לאחר מכן היה את הקרב הימי הגדול ביותר בהיסטוריה, בסלאמיס, בו הצי היווני, שהיה מורכב בעיקר מאתונאים, ניצחו את הפרסים. קרב זה הביא לתחילת המעצמה האתונאית ולבסיס התרבות המערבית.

לאחר הניצחון על פרס אתונה התפרסה ושלטה בצורה של בנות חסות על מספר רב של פוליסים על הים האגאי. כל שאר הערים היו צריכות לשלם מיסים, וכך אתונה נהייתה מאוד מאוד עשירה, מה שמשך לעיר את מיטב החושבים של זמנם. כמו כן, בשביל הצי הענק של אתונה, היה צריך חותרים בכמויות גדולות בהרבה מכמות האזרחים, אחת הסיבות לתחילת העברת הסמכויות והדמוקרטיה במדינה.

גם אם אנחנו לא מודעים לזה, הבסיס לרוב צורת החיים הנוכחית שלנו נובע מהתרבות היוונית בתקופה הקלאסית ועל רקע הפילוסופיה היוונית. זה כולל את התחומים האמנותיים, אדריכליים, ספרותיים, מדעיים, צבאיים, פוליטיים, רפואיים, וכו'.

אחת הסיבות להתפתחות היוונית הוא האידיאל של ה-

arete

הערך של הסגולה הטובה, ערך המצוינות בתחום מסוים מתוך מטרה להתפרסם, להיות ידוע ו"לחיות" לאחר מותך. סקרנות ומחקר מצטרפים לשאיפה זו למצוינות. ניתן לראות את הערכים האלו משתקפים בכתבי הומרוס, שכל ילד יווני התחנך עליהם.

פילוסופיה יוונית – המדריך המלא

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

עוד דברים מעניינים: