תיאוריה ביקורתית: פמיניזם רדיקלי

  • פמיניזם רדיקלי- מאה ה-19: ויקטוריה וודהול, חשבה ששוויון פוליטי הוא עניין פורמאלי שלא ישנה הרבה. הבעיה אינה פוליטית אלא במוסד המשפחה המבוסס על המושג המיני הפוריטני שמתאר את הנשים כחסודות וחסרות תשוקה ומדכא את מיניותן. המהפכה האמיתית תבוא כאשר ישתנה היחס למיניות ולפיכך למשפחה. ויקטוריה תמכה באהבה חופשית וביקשה למסד את הזנות במערך פיקוח ממשלתי ולקעקע את הרעיון שאישה היא אימהית ואלטרואיסטית מטבעה. המוסר המיני הוא הבסיס למונוגמיה שהיא הבסיס לתא המשפחתי שהוא האמצעי המכפיף את האישה לגבר. כל עוד תישאר המשפחה על כנה לא יהיה שוויון. זאת הטענה שתגדיר את הפמיניזם הרדיקלי.
  • · פמיניזם רדיקלי– הוגות נוספות:
  • לורה בלרד- 1870- זכות ההצבעה היא רק צעד קטן ולא הצעד הכי חשוב. הצעד הכי חשוב הוא שינוי מעמדה של האישה במשפחה. צריך לשנות את מוסד המשפחה מן היסוד ולהפכו לחוזה הניתן להפרה ושוויוני. יש להעמיד את הנישואין על בסיס משפטי ולא דתי.
  • אמה גולדמן– סוף המאה ה-19- מגיעה מהשקפה מרקסיסטית. המשפחה היא הגרעין של הסדר הבורגני. המשפחה היא המיסוד של הרכוש הפרטי שבמסגרתה האישה היא רכוש הבעל. עד שלא תפורק המשפחה לא יפורק הדיכוי.
  • שרלוט פרקינס גילמן: – ניתחה דיכוי שיסודו כלכלי (אך לא מהשקפה מרקסיסטית). זכות הבחירה זה עניין שולי כי זה פוראמלי. רק כאשר לאישה תהייה עצמאות כלכלית יהיה שוויון בפועל. למה לאישה בחברה אין שוויון כלכלי? הבעיה נעוצה בחלוקת העבודה בין המגדרים בחברה. חלוקת העבודה שמה את כל המקצועות הגבריים בשוק החופשי ואילו המקצועות הנשיים מוגנים מפני השוק החופשי. האישה עובדת בבית והגבר בספירה הציבורית. כתוצאה מכך קורים 2 דברים:

v     האישה כלואה בבית ותלויה בגבר (דיכוי הנשים)

v     מקצועות הבית נעשים בצורה מרושלת וחובבנית.

  • האישה איננה מתמחה בשום מקצוע, היא מכבסת, מבשלת, מגדלת את הילדים. הרבה מלאכות שלא ניתן להתמחות בהן והכל הופך להיות חובבני. זה עבודה מבוזבזת כיוון שהחברה מתקדמת על סמך התמחות, התמקצעות. מה הפיתרון? מיקור חוץ של עבודות הבית. ייסוד "קואופים" במסגרתם יהיה מטבח משותף, גן משותף, מכבסה וחברת ניקיון. המטבח יבשל לכולם עם טבחים מקצועיים, גן שיגדל את הילדים של כולם וכדומה. זה לא דומה לקיבוץ- זה הפוך. זה הפרטה של המשפחה המוגנת מהשוק החופשי. הרעיון הוא לפתוח את המשפחה לשוק החופשי. כאשר המקצועות יפתחו לשוק השאלה מי יאייש את המשרות לא תהיה קשורה למגדר אלא להתמחות. מקצועות הבית יועברו לשוק החופשי ונשים יצאו  לשוק החופשי ויתחרו על מה שהן טובות בו. אחת הטענות של גילמן התבררה כמשכנעת- בחברות שבהן יש יתר שוויון מגדרי יש צמיחה כלכלית (היא טענה שפתיחה לשוק החופשי לא טובה רק לנשים אלא לכולם).
  • למה הפמיניזם המוצג הוא רדיקלי? הוא היה מחוץ למה שבני הזמן היו מוכנים לקבל. ההקשר ההיסטורי הוא המהפכה התעשייתית של אמריקה- זה העביר את החברה האמריקאית זעזועים קשים. מעולם אנרכי וסדר חברתי המבוסס על האיכר המחובר לאדמתו עוברים לערים ורעש המעוררים חשש שהסדר המוסרי הישן יתמוטט. הפמיניזם הרדיקלי תוקף את הסדר הישן הזה- את המשפחה. הארגון הגדול ביותר שתמך בזמן הזה בזכות הבחירה לנשים היה ארגון נשים נוצריות שיצא כנגד שתיית אלכוהול וכדומה, כלומר, איגוד שמרני מובהק. האיגודים השמרניים היו כנגד הפמיניזם הרדיקלי.

תיאוריה ביקורתית – סיכום

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: