סיכום מאמר: דפוסי מעורבות בתכניות טלוויזיה: ניתוח השוואתי/ תמר ליבס ואליהוא כ"ץ- דאלאס

ליבס וכ"ץ – דאלאס (ניתוח הן פרדיגמטי והן סינטגמטי)

ליבס וכ"ץ ניתחו את התוכנית "דאלאס" בצורה פרדיגמאטית וסינטגמטית. בהקשר הסינטגמטי המבני, הם בחנו את הדמויות בסדרה, את מבנה היחסים בין הדמויות ומצאו שיש מבנה יחסים החוזר על עצמו לאורך כל הסדרה. יש 2 צירים מקבילים מרכזיים: 1. הוא יחסים בין האבא לשני בניו, היחסים הבין דוריים. 2. למול מבנה היחסים התוך דוריים בין האחים ובין הזוגות. הם טוענים שמבנה היחסים הבין דוריים היה מושתת על ערכים של נאמנות, משפחתיות, לכידות, לעומת היחסים התוך דוריים שהושתתו על תחרות, יריבות והרבה ניגודיות ביניהם. דבר נוסף שהסדרה מעלה את  הערכים, האידיאולוגיות, הפרדיגמות הבולטות באותה תקופה בארה"ב. מצד אחד מטריאליזם, השגיות והצלחה ומצד שני ערכים מאוד חזקים של המשפחה, מאוד מסורתיים מהבחינה המשפחתית – משפחה מעל הכל. הילדים והערכים זה הדברים החשובים, למרות הכעסים המריבות והבוגדנות. היום המשפחה כבר לא נראית מעל הכל והכל לגיטימי, יש חלופות למשפחתיות. הם טוענים שמקום הנשים במשפחה הוא מאוד מסורתי, למרות שקשה ומאוד לא אידיאלי עדיין נשארים ביחד. הנשים יותר מוותרות על עצמן למען המשפחה והילדים אולם כבר יש נצנים לביקורת. יש כבר התחלה לקריאה פמיניסטית, נשית המדברת על כך שהאם באמת צריך לשלם את המחיר, למרות שהסדרה היתה תת השלמה  עם המחיר של הנשים אם כי עדיין אין ביטחון בכך. וכמובן יש נקודת מבט נשית. אלקסיס הרבה יותר דומיננטית, מראה שבירה של המוסכמות, הולכת נגד הזרם ולא מוכנה לקבל את הדברים כפי שהם.

ראה:

ניתוח של טקסטים בתרבות פופולארית

ניתוח קודים בטקסט

חזרה אל: תקשורת כתרבות

תקשורת המונים – סיכום

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות