המהפכה הצרפתית: אירועים מרכזיים

התהליך רב-התהפוכות של המהפכה הצרפתית שינה את פניה של צרפת ובעקבותיה גם את כל אירופה והעולם. תהליך זה כלל מספר אירועים מרכזיים שמהווים את צירו:

שבועת מגרש הטניס: בשנת 1789 נקראה האסיפה הלאומית, קבוצה של נציגים משלושת המעמדות החברתיים העיקריים בצרפת (הכמורה, האצולה והפשוטים), להיפגש על ידי המלך לואי ה-16. כשהמלך נעל אותם ממקום המפגש הרגיל שלהם, הנציגים התכנסו מחדש במגרש טניס סמוך והתחייבו להישאר שם עד שינסחו חוקה חדשה לצרפת. אירוע זה, המכונה שבועת מגרש הטניס, נתפס כאחד מרגעי המפתח שעוררו את המהפכה.

ההסתערות על הבסטיליה: ב-14 ביולי 1789 הסתער המון פריזאים על הבסטיליה, מבצר מימי הביניים שהוסב לכלא. אירוע זה, שנודע בשם סערת הבסטיליה, נתפס כתחילתה של המהפכה הצרפתית ואחד האירועים המרכזיים והמפורסמים שלה.

הצהרת זכויות האדם והאזרח: בשנת 1789 פרסמה האספה הלאומית את הצהרת זכויות האדם והאזרח, אשר קבעה את עקרונות החירות, השוויון והאחווה כערכים מנחים של המדינה הצרפתית. עקרונות אלה יהפכו למרכזיים בתפיסה המודרנית של זכויות אדם.

שלטון הטרור: בשנת 1793, המהפכה הצרפתית נכנסה לשלב רדיקלי המכונה שלטון הטרור, במהלכו הוצאו להורג אלפי אנשים בגיליוטינה, ביניהם המלך לואי ה-16. תקופה זו של אלימות קיצונית הובאה בסופו של דבר לסיומה על ידי עלייתו של המנהיג הצבאי נפוליאון בונפרטה.

מלחמות נפוליאון: החל משנת 1799, נפוליאון בונפרטה עלה לשלטון ופתח בשורה של מלחמות שבסופו של דבר יפיצו את האידיאלים של המהפכה הצרפתית ברחבי אירופה. מלחמות נפוליאון יסתיימו בסופו של דבר עם תבוסתו של נפוליאון בקרב ווטרלו ב-1815.

קראו גם:

מקורה ומשמעותה של הססמא "חירות, שוויון, אחווה" במהפכה הצרפתית

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: