האם גם זכויות סביבתיות צריכות להחשב כזכויות אדם?

זכויות אדם נועדו להבטיח כי לכל אדם יש האפשרות למימוש של קיומו כאדם בן-חורין. הרעיון של זכויות אדם, והביטוי שלהם ברעיונות כמו הזכות לחיים, הזכות לקניין ועוד קיים במחשבה הליברלית והדמוקרטית כבר כמה מאות שנים. אולם לאחרונה עולה השאלה שמא על מנת להבטיח לאדם את הזכות הבסיסית להתקיים יש צורך להבטיח לו גם את הזכות לסביבה שבה הוא יוכל להתקיים.

מהן זכויות סביבתיות?

על רקע משבר האקלים ופגיעה הולכת ומתרחבת באוכלוסיות חקלאיות ברחבי העולם עולה על בימת הדיון הרעיון של זכויות סביבתיות. הרעיון של זכויות סביבתיות הוא שבנוסף לדברים כמו מזון, מים, מחסה, הגנה, חינוך וכדומה יש להוסיף לרשימת התנאים הנחוצים לקיום אנושי גם אוויר נקי, גישה למשאבי טבע, חופש ממזהמים מסוכנים וכדומה.

במילים אחרות, זכויות סביבתיות הן סוג של זכויות אדם הדואגות להבטיח לכל תושבי כדור הארץ סביבה ראויה למחייה. כך למשל ניתן לומר על תושביה של עיר בעלת זיהום אוויר גבוהה (כמו דלהי למשל) כי תושביה סובלים מפגיעה בזכויות הסביבתיות שלהם. גם חקלאים בדרום עיראק שהולכת ומתייבשת כתוצאה ממשבר האקלים הם כאלו שנושלו מזכויותיהם הסביבתיות.

אחת המשמעויות של הכרה בזכויות סביבתיות היא שמדינות מתועשות, שהיו ועודן עיקר מקום הזיהום העולמי, מחויבות להגביל ולתקן את ההשפעה שלהן על מדינות חלשות יותר שבדרך כלל גם נפגעות ראשונות משינויי האקלים. טענה שעולה בהקשר זה היא שכעת מדינות אלו צריכות לשאת בעיקר העול של הפחתת הפגיעה הסביבתית, ולא כלכלתן של המדינות החלשות יותר. העמדה של פעילי אקלים היא שכולם ללא יוצא מן הכלל צריכים לחתור להפחית את פגיעתם בטבע. אולם הנושא של זכויות סביבתיות מעלה את הקשר בין בעיות האקלים לבין שאלות חברתיות וסוגיות של צדק.

עוד דברים לחשוב עליהם:

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

עוול בכל מקום הוא איום לצדק בכל מקום: 11 ציטוטים על זכויות אדם

10 תשובות ללמה זכויות אדם חשובות (לך)

12 דברים שכל אחד יכול לעשות ברגע זה ביחס למשבר האקלים

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: