תיאוריה של מידע ותקשורת

סוגי תקשורת:

1) תקשורת כהעברת סימנים

2) תקשורת כהעברת משמעויות

3) תקשורת כהעברת אפקטים-הפעלה.

התורה של שאנון וויבר מתארת בצורה פנטסטית תקשורת כהעברת סימנים. שאנון וויבר הגדירו מהי אינפורמציה. אינפורמציה=מידת הניתנות לחיזוי של הסימן הבא, עד כמה אני יכול לדעת מה יהיה הסימן הבא.

התשובה לכך היא- תלוי כמה רעש יש, כל צליל שאני עושה יש לו משמעות אבל אם צליל אחד הולך לאיבוד- המסר הולך גם הוא לאיבוד. צריך איזון בין הצפוי לבלתי צפוי, והאיזון הזה הוא פונקציה של כמות הרעש. אם יש הרבה רעש- צריך לתת סימנים צפויים, אם יש פחות רעש- אפשר לתת גם סימנים בלתי צפויים.

יכול להיות שמבינים היטב את המסר שאותו רוצה המוען להעביר אבל לא הולכים לפי המסר או לא מאמינים למסר, זאת אומרת, התקשורת כהעברת מסרים- תעבוד, המשמעות- תובן אבל האפקט לא יעבוד.

אפס מידע= אמירת משהו ידוע מראש ("אם יורד גשם אז יורד גשם"

הכי הרבה מידע= לומר דברים חדשים לגמרי, השאלה היא כמה אני יכול להעמיס לפני שהנמען מתייאש.

כשאומרים משהו ידוע מראש- הסיכוי שהנמען יבין ויסכים הוא גדול יותר, כשאומרים משהו שאינו ידוע בכלל- הסיכוי שהנמען לא יסכים איתי כלל גדל.

לדוגמא: בתעמולת בחירות משתדלים לא לומר הרבה- כדי לא לגרום לדחייה מצד הציבור. מדברים בסיסמאות.

מדוע התקשורת היא התחום המרכזי ביותר במדעי החברה?

החלוקה הבסיסית ביותר היא חלוקה ל2. החלוקה הבסיסית ביותר במדעי החברה היא לאטומיזם (אינדיבידואליזם) ואורגניציזם.

שתי הקבוצות הנ"ל עונות על שאלות כמו: מהי ידיעה? מהי טעות? מהי חברה? מהו פרט? מהי כלכלה טובה? מהו מוסר?

הידיעה של האטומיסט היא אוסף של יחידות דיסקרטיות, תקשורת היא העברה של יחידות דיסקרטיות.

אטומיזם=כל אחד הוא אינדיבידואל, אדם עצמאי שיכול לעשות את הבחירה שלו בעצמו. מדובר בעולם שבו החוקים הם עצמאיים. על פי האטומיסט, חברה היא אוסף של פרטים. לעומת האורגניציסט שיגיד שחברה היא קהילה. האטומיסט הוא בעד ליברליזם. בעיני האטומיסט כל הטעויות כולן מקורן בהשתייכות שלנו לקהילה מסויימת. ידיעה בעיני האטומיסט היא לדעת מהו כל פרט ופרט.

אורגניציזם= החברה היא קהילה, אין אינדיבידואל, יש קהילה- כל אחד ממלא את תפקידו בקהילה. האורגניציסט אומר שכל האינדיבידואליזם זו אשליה. חברה זה פנטזיה- אוסף של פרטים. האורגניציסט הוא בעד מעמדות, הפרט הוא זניח. הידיעה בעיני האורגניציסט היא ידיעה שהוא חלק ממשהו, חלק ממסורת, הידיעה מאיפה אני בא ולאן אני הולך- בגלל שנולדתי לתוך מסורת מסויימת. טעות בעיני האורגניציסט נובעת מהעובדה שהאדם חושב שהוא פרט, בעיני האורגניציסט האדם הוא תבנית נוף מולדתו- הוא תמיד חלק ממשהו.

תקשורת בעיני האינדיבידואליסט= העברת מסרים בין אינדיבידואלים. תקשורת בעיני האורגניציסט= תהליך שבו גוף אורגני אחד מארגן את היחסים הפנימיים של חלקים שלו שהם אפילו לא עצמאיים בנפרד.

סטיגמרגיה= הליך תקשורת שבו פרטים משנים את הסביבה שלהם באופן שמשפיע על הפרט הבא אחריהם לפעול באופן מסוים, במקום למסור מידע זה לזה.

כשהסטיגמרגיה כופה באופן ברור את מה שאני עושה על הבא אחרי- זה שבא אחרי מאבד מהאינדיבידואליזם שלו.

תקשורת היא התחום שמכתיב עד כמה נהיה אינדיבידואלים ועד כמה נהיה שייכים לתחום על גבוה יותר. ברמה שבה החברה שלנו הטרוגנית כך אנו אינדיבידואלים.

נחשוב לרגע על הפוליטיקה הישראלית- השמאל: תפישת הכלכלה שלו היא אורגניציסטית- כולם צריכים לדאוג לכולם וכו', לעומת התפישה לגבי הגשמה עצמית- שהיא אינדיבידואליסטית. הימין: תפיסת הכלכלה- עצמאית לגמרי, מי שיש לו יותר כסף- מקבל יותר. לעומת תפישת ההגשמה העצמית- שהיא יותר אורגניציסטית (טוב למות בעד ארצנו).

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.