אמונה חיובית: הקשר בין תפילה ופסיכולוגיה חיובית

תפילת שמונה-עשרה ("עמידה") היהודית, הנאמרת שלוש פעמים ביום (ארבע בשבת) מורכבת משלושה חלקים: "שבח", "בקשה" ו"הודיה". חלק השבח משבח את אלוהים על העולם היפה והטוב שברא בעבורנו, חלק ה"בקשה" הוא בקשות כלליות ואישיות ואילו ה-"הודיה" היא אמירת תודה על כל מה שקיבלנו בחיינו. במקרה או שלא במקרה, שלושת היסודות האלו הם גם עקרונות חשובים בפסיכולוגיה חיובית.

 

 

מדע, דת ואמונה

למדע אין יכולת לבחון את הטענות של הדת כמו למשל אודות קיומו של אלוהים או נכונותם של כתבי-הקודש. אך המדע כן יכול לבחון את ההשפעות של אמונה על הנפש ואלו, לפחות ברמה הפסיכולוגיות, חיוביות. מחקרים מדעיים שונים מצביעים על כך שאנשים הדבקים בפרקטיקה רוחנית כלשהי נהנים מרמות גבהות יותר של רווחה אישית ורמות מופחתות של לחץ. מחקרים אלו מצאו כי מדיטציה היא תמיד דבר טוב, אך מי שעושה אותה מתוך מניעים דתיים בדרך כלל מפיק ממנה יותר ממי שעושה אותה מטעמים "חילוניים".

 

 

תפילה ופסיכולוגיה חיובית

בתור אמונה בכוחו של חיבור למשהו עליון, תפילה יכולה לקדם השפעות של פסיכולוגיה חיובית כמו אופטימיות, הכרת תודה ומחילה. התפילה מעניקה תחושת משמעות עמוקה בחייו של המאמין, תוך שהיא מסבה את תשומת הלב אל היופי והטוב שבעולם. היא יכולה לעזור לנו לבסס ביטחון בעולם וביטחון-עצמי ביכולות שלנו. תפילה היא מייצרת רגעים של השהייה ומבט פנימה המאפשרים ויסות רגשי, גיבוש פרופורציות ומיקוד במה שבאמת שחשוב. כאשר היא נעשית באופן משותף, תפילה יכולה לייצר קשרים עם אנשים אחרים ולקדם קהילתיות.

כל המעלות האלו של התפילה לא אומרות שעכשיו חייבים לחזור בתשובה. מה שהן כן עושות זה להציע לנו הבנה לגבי האופן שבו עובדת פסיכולוגיה חיובית, ועל הקשר שלה עם תחושת משמעות עמוקה בקיומנו ומעשינו.

 

 

קהילה וזוגיות

מחקר מ2009 מצא כי אנשים שהתפללו אחד בעבור השני נטו לסבול פחות מדיכאון וחרדה וגילו גישה אופטימיות יותר לחיים. אותו דבר קורה גם בזוגיות. מחקר של אוניברסיטת פלורידה-סטייט מצא כי אנשים שהתפללו לשלום בן או בת הזוג שלהם, במיוחד בעתות קשיים, דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר מחיי הנישואים שלהם. לא רק הם, גם בני/ות הזוג שבעבורם התפללו היו מרוצימ/ות יותר.

 

מקורות וקריאה נוספת (אנגלית): האגודה למדעי הפסיכולוגיה, כתבה בהאפינגטון פוסט, כתבה ב-CNN

 

אולי יעניין אותך גם:

גדולי האמונה: 8 ציטוטים יפים על בני אדם והיכולת שלהם להאמין

מה ההבדל בין אמונה במדע לאמונה בדת ולמה תמיד חשוב לשמור על ראש פתוח?

 

עוד על פסיכולוגיה חיובית:

 

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: