פסיכולוגיה חיובית בעבודה ובארגונים

פסיכולוגיה חיובית מוגדרת כשיטה לקידום היבטים חיוביים בחיינו במקום להתמקד בתיקון היבטים שליליים, וניתן ליישם אותה הן בחיים הפרטיים והן בארגונים ומקומות עבודה. הטמעת פסיכולוגיה חיובית במקום העבודה פירושה יצירת סביבה מהנה יותר, פרודוקטיבית ומעצימה בעבור עובדים שאינה גורמת מצוקה נפשית ולחץ.

פסיכולוגיה חיובית במקום העבודה מתמקדת במיקוד תשומת הלב מבעיות, קשיים, מחלוקות ומתחים בעבודה אל כיוונים של תקווה, ביטחון, הגשמה ויציבות. התחום המתפתח של פסיכולוגיה חיובית מסייע גם בניהול יצירתי של התנהגויות ארגוניות ולהגברת הפרודוקטיביות במקום העבודה באמצעות קידום חיוביות בארגון. על פי מחקרים בתחום, יישום של חשיבה חיובית בעבודה מעלה לא רק את הפוריות והיצירתיות אלא גם רמת שביעות הרצון מהעבודה ושימור העובדים.

האדם מחפש משמעות – גם בעבודה

אחד העקרונות היסודיים של הפסיכולוגיה החיובית הוא שכל אדם מחפש חיים שיש בהם ערך ומשמעות. מעסיקים וארגונים מבינים כי משכורת היא לא הדבר היחידי שמביא אנשים לעבודה וגם לא הדבר היחידי שמשאיר אותם שם. מערכות יחסים, תחושת ערך עצמי, השפעה על המציאות ורווחה נפשית הם כולם מניעים משמעותיים אצל כולנו, והם גם מפתח לסביבת עבודה איכותית ופורה. (כאן תוכלו לקרוא על מחקרים בנושא). עקרון פסיכולוגי חיובי נוסף שניתן ליישם בארגונים ומקומות עבודה הוא התמקדות בטיפוח הטוב במקום לנסות לתקן את הרע. תפקידו של המנהל אינו פיתרון בעיות אלא מתן סיבות להתגבר עליהן, וזה כל ההבדל (קראו גם על תיאורית פירמידת הצרכים של מאסלו או ויקטור פרנקל).

יישום פסיכולוגיה חיובית בעבודה ובארגונים

ישנן גישות רבות ומודלים שונים ליישום של פסיכולוגיה וחשיבה חיובית בארגונים ומקומות עבודה, אך המכנה המשותף של כולם הוא התמקדות ברווחת הפרט. ארגון שממוקד רק במטרות שלו ולא שם לב לדרך שעוברים העובדים בדרך עלול שלא להגיע אליהם.

חיוביות במקום העבודה מתחילה בדרישות מותאמות למציאות, כאלו שאינן גורמות לעובדים לחץ נפשי או תסכול. מתן הכרה וייחוס ערך לעובדים אף היא מאפיין מהותי של יצירת אווירה חיובית בארגון. זיהוי החוזקות של יחידים ושל הארגון כולו והתמקדות בהם, במקום מה שלא בסדר, הוא בסיס חשוב נוסף ליישום של פסיכולוגיה חיובית בעבודה. השקעה במערכות יחסים, גם בין העובדים לבין עצמם וגם בין העובדים למקום העבודה שלהם היא מפתח נוסף להצלחה של ארגון. למעשה, ישנם מחקרים שטוענים כי מערכות יחסים משמעותיות וחיוביות הן הגורם המרכזי שמשפיעה על הרווחה הנפשית שלנו, גם במקום העבודה.

לבסוף, כמו שכתבנו לעיל, הכל מתחיל ומסתיים במשמעות. אדם שמרגיש שיש תכלית וערך למעשים שלו הוא גם אדם שישקיע את עצמו בלהגשים אותם. אף אחד לא אוהב להרגיש בורג, ואף אחד לא רוצה להרגיש שהעבודה שלו היא חרטא, ועל כן תחושה שאנחנו עושים משהו חשוב היא הבסיס לכל מוטיבציה איכותית. 

כאן תוכלו למצוא מאמרים, כתבות ומקורות נוספים על פסיכולוגיה חיובית:

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: