מהי חשיבה חיובית ואיך לפתח אותה

הגדרה: חשיבה חיובית היא התרגול של התמקדות בטוב ובצדדים החיוביים בכל מצב נתון וכגישה כללית לחיים. לפתח חשיבה חיובית לא אומר לחיות באשליה ורודה, או להתעלם מהקשיים והבעיות של הקיום, אלא לאמץ גישה חיובית ואופטימית להתמודדות טובה יותר עימם. כאן תמצאו מאמר מבואי על מהי חשיבה חיובית בתוספת כמה כלים ותרגילים לפיתוח שלה.

כוחה של חשיבה חיובית

בין אם בדתות או מסורות רוחניות ובין אם במחקר מדעי-רפואי, יש עדויות רבות לרעיון כי לפיו תודעה חיובית וגישה אופטימית יכולות לסייע לבני-אדם לחיות טוב יותר, גם עם מה שרע. חשוב לומר כי לא תמיד ברור מה קודם למה: אנשים עם חשיבה חיובית שיש להם חיים טובים או אנשים בעלי חיים טובים שבהתאם מאמצים גם גישה חיובית. אולם מה שברור זה שגישה אופטימית יכולה להציע יתרונות רבים בשני סוגי המקרים.

על פי מחקרים, היתרונות הפסיכולוגיים של חשיבה חיובית יכולים להיות לחץ נפשי מופחת, שינה טובה יותר, יכולת טובה יותר להתמודד עם מתחים, משברים, לחץ, דיכאון וחרדה, יכולת טובה יותר להתמודד עם בעיות, יצירתיות, חדות ותחושת רווחה. מבחינה רפואית היא יכולה לסייע בהפחתת לחץ דם וסיכון למחלות לב, עמידות גבוהה יותר בפני מחלות כמו שפעת, בריאות כללית טובה יותר ואף תוחלת חיים ארוכה יותר. שוב, גם כאן לא ברור האם אנשים בריאים יטו לגישה חיובית יותר מלכתחילה, אך כן ברור שמי שיכול לנשום עמוק ולהסתכל על הטוב משפר את מצבו בהרבה הקשרים. אימוץ חשיבה אופטימית מסייע גם בפיתוח אורח-חיים בריא יותר והימנעות מהתנהגויות הרסניות, ובכך יש רווח ישיר לבריאות הפיזית והנפשית.

צעד ראשון: למדו להכיר את השלילי

הצעד הראשון בפיתוח חשיבה חיובית הוא דווקא היכולת לזהות דפוסי חשיבה שליליים ולהמנע מהם. דפוסים אלו שמזינים את עצמם צובעים לנו את המציאות באור שלילי וקיימים אצל כולנו. היכולת לזהות אותם כדפוסים היא מרכזי בפיתוח יכולת להכיל ולהמנע מהם. לכל אחד מאיתנו יש את דפוסי החשיבה השלילית שלו, אך יש גם כמה נפוצים:

פילטר שלילי: זוהי הנטייה להדגיש את הצדדים הלא-טובים של מצב מסוים ולהפחית במשקל החיוביים. החופשה הייתה נהדרת אבל עיקוב בטיסה צבע את כולה באור שלילי? הפסדתם את התועלת בחופשה.

ציפיות פסימיות: האם אנחנו ניגשים לכל סיטואציה או אפשרות עתידית מתוך חשש מפני מה שיכול להשתבש או מתוך תקווה למה שיכול להצליח?

לקיחת אשמה: ייחוס אירועים שליליים לעצמו. לדוגמה: חבר לא יכול להפגש איתנו ובמקום לחשוב שהמסכן באמת מאוד עסוק אנחנו חושבים שזה בטח משהו שאנחנו עשינו.

חשיבה דיכוטומית: מבט על דברים כחיוביים לחלוטין או שליליים לחלוטין. במצב כזה כאשר דברים אינם מושלמים (כמו החופשה) הם בהכרח רעים. חשיבה כזו תהפוך את רוב הדברים בחיינו לשליליים ולא תאפשר לנו לראות גווני ביניים.

חשיבה פטליסטית: האם העובדה שהאוטו לא התניע בבוקר או משהו אחר השתבש אומרת בהכרח שזה הולך להיות יום רע? רק אם אתם לא מאמינים שיש לכם את הכוח להפוך אותו ולוקים בחשיבה פטליסטית.

תרגילי חשיבה חיובית

פיתוח גישה חיובית ואופטימית זה לא משהו שקורה בין-לילה והוא לפעמים מסע של ממש. אבל לפני שלוקחים קורס חשיבה אופטימית ישנם כמה תרגילים בסיסיים שאת ההשפעה שלהם אפשר להרגיש באופן כמעט מיידי.

הכרת תודה: אצל כולנו קיימת הנטייה לקחת כמובן-מאליו את הדברים הטובים בחיינו, את המשפה, החברים וכל מה שיש לנו. מיקוד המבט בכל מה שעלינו לומר עליו תודה יכול למלא את החיים שלנו בתחושת ערך ולגרום לנו להרגיש ברי-מזל. יומן הכרת תודה הוא כלי בו אנו רושמים בכל יום משהו שעלינו להודות עליו, עצם המאמץ הוא כבר חצי מהעבודה.

טכניקת הכוס המלאה: נסו להתאמן בלמצוא את הצד החיובי בכל מצב, גם אם הוא שלילי. נתקעתם בפקק? זו הזדמנות לשמוע קצת מוזיקה, פודקאסט, להתקשר למישהו או סתם לבלות זמן בלהתאמן בראש על חשיבה חיובית.

העתיד הורוד: נסו לרשום לעצמכם את הגירסה הטובה ביותר של העתיד שאתם מסוגלים לדמיין מעצמכם. זהו צעד קטן אך משמעותי בדרך אליו.

נקודות חוזק: לכולנו יש דברים שאנחנו טובים ומצליחים בהם, אך אלו שאנחנו לא נוטים לפעמים לתפוס את המוקד. בתרגיל זה אנחנו בוחרים בכל יום תוכנה אחת חיובית שלנו ומנסים ליישם אותה במהלכו. ככל שמתמידים בתרגיל אנחנו לאט הופכים לגירסה הטובה ביותר של עצמנו.

התרגיל הקשה מכולם: תרגיל זה הוא תרגיל פיזי בו אנו מותחים את קצות הפה שלנו כמה שיותר בכיוון האוזניים. כן, חיוך, אפילו מאולץ, הוא בעל השפעה עצומה ומיידית על מצב הרוח שלנו (ושל מי שרואה אותנו, מה שמקרין בחזרה אלינו). ואם הצלחתם למצוא סיבה אמיתית לחייך, מה טוב!.

מקורות: מאמר ב-American Psychologist, הספר "כוחה של חשיבה חיובית" מאת נורמן וינסנט פיל

עוד מאמרים על מהי חשיבה חיובית:

עוד דברים מעניינים: