פמיניזם מתון וליברלי – סיכום

פמיניזם מתון וליברלי.

הענף הגדול והמשפיע ביותר של תנועת הנשים בארה"ב ובעולם. דרך ארגון הנשים NOW  ((national organization of women הן היו פעילות בסוגיות כמו אפליה במתן אשראי לנשים, אפליה על רקע מיני בחינוך, שכר שווה וכו'. הישגיהן אינם עונים על מה שנחשב בעיניהן אפילו למצע מזערי לשוויון נשים. כיורשות של מסורת תקופת ההשכלה פמיניסטיות ליברליות מאמינות בחינוך מחדש. על המאבק להימנע מדמוניזציה של גברים ועליו להתרכז בשחרור נשים מתפקידים משניים, להבהיר לגברים שזה אינטרס גם שלהם שנשים יהיו אוטונומיות, עצמאיות ושוות. על כן יש לטפח גברים המגלים אהדה לעניין הנשים. זרם זה מאמין כי ניתן לחנך מחדש, כלומר, אם לאורך השנים ישנן תבניות מסוימות של תפקידים אז ניתן לשנות תבניות אלו. שינויים במציאות המוסדית והמשפטית של הסקסיזם תורמים בהכרח לשינויים בהנחות של אלה הפועלים במסגרת מבנים אלו. אם החוק מחייב גישה שווה ללימודי רפואה ומשפטים, עד מהרה ייעלמו סטריאוטיפים כמו הגבר הוא רופא ועו"ד, והאישה אחות ומזכירה, בשל חוסר גיבוי לכך במציאות. אפילו אוהדי הפטריארכיה יתקשו מאוד להחזיק במיתוס שהמציאות מכחישה בעליל. פמיניסטיות ליברליות מאמינות, שזיהוי המקורות של חלוקת התפקידים הסטריאוטיפים במוסדות החיברות החשובים בחברה שלנו – משפחה, מערכת החינוך ואמצעי תקשורת ההמונים – יאפשר לעקור אותם מן השורש ביעילות. באופן בלתי נמנע, שינויים במעמד הציבורי, בהכנסות ובדימויים של השנים ייצרו שינויים גם בחייהן הפרטיים. יותר מכל, פמיניסטיות ליברליות רואות את מאבקן כדבר הנעשה במערכת הפוליטית הקיימת. הם רואות את קיומם של מוסדות דמוקרטיים, חופשיים, הוא תנאי הכרחי להצלחת התנועה. המטרה הסופית של הפמיניסטיות הליברליות היא, לפיכך, שילוב: הן מבקשות לשלב את הנשים במערכת הפוליטית הקיימת ולספק להן חלק הגון מהיתרונות והגמול שבה. לפמיניזם הליברלי ישנה הסתייגויות מעטות מן התחרות הקפיטליסטית,אך אם לנשים יהיו אפשריות שוות יוכלו לקחת בו חלק, אין לפסול אותו.

ביקורות על הפמיניזם המתון:

פמיניסטיות ליברליות מגזימות בניצחונות שלהן. נוטות לראות את השחרור כשווה ערך לזכייה במאבק משפטי או מוסדות שבהן שולטים הגברים, אך כשם שזכות ההצבעה לא הביאה נצחון לנשים, כך גם ניצחונות בקונגרס לא ישימו קץ לפטריאכיה. מה שהצעדים הללו משיגים הוא הולכת שולל של הנשים.

המאבק של הליברליות אינו שואף לשחרור נשים כשם שהוא שואף לשלבן בתוך עולם שהגברים יצרו. כל מה שהן רוצות הוא שנשים תהיינה יותר דומות לגברים.

ראה גם:

האתגר הפמיניסטי

נשים, פמיניזם ומעמד האישה בישראל

התיאוריה הפמיניסטית בתקשורת

הוגות מרכזיות בפמיניזם

ליברליזם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: