סיכום – הובלת חמצן בדם / המוגלובין

למרות שחמצן מתמוסס בדם, רק כמות קטנה של חמצן מועברת בדרך זו בדם ורוב ההובלה של חמצן בדם מתרחשת באמצעות חלבון שנקרא המוגלובין, והוא אחראי על הובלת חמצן לתאי הגוף.

המוגלובין , או Hb, הוא מולקולת חלבון שנמצאת בתאי דם אדומים. הוא בנוי מארבע יחידות מכילות ברזל שיכולות לקשור כל אחת מולקולה אחת של חמצן. כלומר, יחידה אחת של המוגלובין יכולה לקשור אליה ארבע מולקולות של חמצן.  קל יותר לקשור מולקולת חמצן שנייה ושלישית להמוגלובין מאשר מולקולת חמצן ראשונה. הסיבה לכך היא שמולקולת ההמוגלובין משנה את צורתה, או המבנה שלה, כאשר חמצן נקשר. לאחר מכן קשה יותר לקשור את החמצן הרביעי.

הידעתם? ככל שיותר חמצן קשור לדם כך הוא אדום יותר, ולכן דם עורקי יהיה אדום בוהק ואילו דם ורידי יהיה אדום כהה.

גורמים סביבתיים ומחלות אחרים יכולים להשפיע על יכולת נשיאת החמצן ואספקתו. רמות הפחמן הדו חמצני, החומציות (pH) בדם וטמפרטורת הגוף משפיעים על יכולת נשיאת החמצן. פחמן דו-חמצני מפחית את יכולת הקשירה של החמצן להמוגלובין ומקשה על הובלת חמצן לתאי הגוף. מחלות כמו אנמיה חרמשית מפחיתות את יכולת הדם לספק חמצן לרקמות ואת יכולת נשיאת החמצן שלו. באנמיה חרמשית , צורת כדורית הדם האדומה היא בצורת סהר (חרמש), מוארכת ומתקשה, מה שמפחית את יכולת הובלת החמצן.

ראו גם: הובלת פחמן דו-חמצני (co2) בדם

מתוך: סיכומים בביולוגיה / גוף האדם / מערכת ההובלה

עוד דברים מעניינים: