המחיר האמיתי של העבודה שלך

חוקרים של כלכלה התנהגותית, כמו זוכה פרס נובל דניאל כהנמן או ויקי רובין, מצביעים פעמים רבות על כך שאנשים מקבלים החלטות כלכליות מבלי להבין את התמונה המלאה שלהן. אחת הטעויות הכי רווחות ולעתים הכי קשות, לטענתם, היא לבחור את מקום העבודה רק על פי דבר אחד: גובה המשכורת. זה לא רק שכסף הוא לא הכל בחיים ושחשוב למצוא משהו שגם נותן לנו תחושת משמעות, אלא גם שיש עבודות מסוימות שהעלות של לעבוד בהן הופכת אותן ללא כדאיות מבחינה כלכלית נטו.

עלויות של עבודה

אחרי שקיבלתם הצעת עבודה ועימה את גובה השכר, ישנם כמה שאלות שכדאי לשקול כדי להבין כמה באמת בסוף תקבלו ממנה:

עלות הזמן: לכולנו ברור שכדאי לחשב את התמורה שאנחנו מקבלים מהעבודה ביחס לזמן שהיא תדרוש מאיתנו. אך הטעות היא לחשב רק את הזמן של העבודה עצמה, ולא את כל תהליך הקצה-לקצה של הזמן שלוקח לכם להתארגן, לנסוע, לחזור ולנוח מהעבודה.

עלות זמינות: הבוס מרגיש בנוח להתקשר אליכם בשישי בצהרים ומצפה מכם לענות עד הבוקר למייל שנשלח בלילה? לזמן הזה יש משמעות כלכלית.

עלות תחבורה: אם בשביל להגיע לעבודה אתם צריכים להחזיק ברכב פרטי הרי שצריך לקזז בעבורו לפחות כמה אלפים טובים בשנה, וכמה אלפים פחות טובים במקרה של תחבורה ציבורית. אל המחיר הנפשי של החיים בדרכים נגיע בהמשך.

עלויות ניראות: אם בעבודה שלכם יש סטנדרט לבוש רשמי או לא-רשמי, אם עליכם להיראות ייצוגיים ומרשימים במפגש עם אנשים ואם במשרד שלכם מביך לשלוף טלפון זול או לבוא עם לפ-טופ ישן, הרי שזו עלות עקיפה שצריך להביא בחשבון. במקצועות ותפקידים מסוימים יש אפילו משמעות לרמת היוקרה של הרכב בו אתם נוהגים. על כך אפשר להוסיף שבגדים איכותיים מצריכים ניקוי יבש, רכב מרשים צריך גם תמיד להיות נקי, טיפוח אישי מצריך זמן וכסף וכדומה…

עלות מזון: במקומות עבודה מסוימים ישנם הסדרי הסעדה מה שאומר שאתם לא חייבים לחשב גם את העלות של להביא אוכל מהבית או לאכול בחוץ. אך גם במקומות כאלו ישנן לעיתים נורמות של פגישות עסקיות במסעדות או מפגשי רעים בפאבים שעלולים להיות עלות סמויה. חשובה יותר היא העובדה שאם העבודה שלכם תובענית ומעייפת יכול להיות שתיטו פחות להכין אוכל ויותר להזמין, לקנות יותר מוצרים מוכנים לאכילה (יקרים יותר ובריאים פחות) ולעשות קניות לא במקומות זולים אלא איפה שאתם מספיקים. נוהגים בנסיעה לעצור בחנויות נוחות ולקנות משהו קטן לדרך? תוסיפו גם את זה.

עלות הצ'ופרים: מטיסים אתכם לחו"ל מהעבודה? איזה כיף, טיסה ומלון על חשבון הברון! אבל הברון לא יממן את השופינג, את אתרי התיירות או אם תחליטו לנצל את ההזדמנות להאריך את השהות, ובסופו של דבר יכול להיות שאת העלות האמיתית של הצ'ופר תראו בחיובי האשראי מחו"ל בסוף החודש. קיבלתם שוברים לחג? סיכוי טוב שבסופו של דבר תתפתו לקנות מעבר לערך שלהם.

עלויות שחיקה: העבודה שלכם היא כזו שאחרי כמה זמן בה אתם פשוט חייבים חופשה מפנקת? לא הייתם שורדים את השבוע בלי כמה אימונים במכון כזה או אחר? המתח שולח אתכם לטיפולי מסאז' פעם בכמה זמן? מרגישים צורך לפצות את עצמכם או את המשפחה על העבודה הקשה ברכישה גדולה או בילוי יקר?.

עלויות בריאות: אם העבודה שלכם פוגעת לכם בבריאות בכל צורה העלויות שלה עלולות להיות עצומות בטווח הארוך. הדבר הכי רווחת בה עבודה פוגעת לנו בבריאות היא במתח שקשור באופן ישיר לשלל בעיות רפואיות כמו בעיות-לב, השמנת יתר ועוד. גם לצרוך יותר מדי קפה בעבודה או לשבת יותר מדי זו עלות בריאותית עקיפה שאתם משלמים עליה.

עלויות חוסר-זמן: לא רק זמן עולה כסף אלא גם חוסר זמן. העלות המשמעותית ביותר בקטגוריה הזו היא במקרים רבים טיפול בילדים – מסגרות, בייביסיטר והצורך לפצות אותם על ההעדרות של ההורים. אבל גם אם העבודה שלכם לא משאירה לכם זמן או כוח לנקות בעצמכם את הבית, אז יש להחסיר ממנה גם את שירותי הניקוי או את הרובוט שקניתם. יש לכם גינה אבל אין לכם זמן לטפל בה? הגנן מתחלק אתכם במשכורת.

עלויות נפשיות: המרכיב הכי חשוב בעלות של העבודה הוא לעיתים השקוף ביותר. פירמידת הצרכים של מאסלו טוענת כי הצורך הגבוה ביותר שלנו היא במימוש עצמי. עבודה שאנו מרגישים שהיא חסרת ערך לנו ולאחרים (ראו עבודות חרטא), עבודה שגורמת לנו לוותר על ערכים שלנו או עבודה שלא משאירה מקום לשום דבר אחר שמסב לנו אושר -משפחה, חברים, התנדבות או תחביבים – יכולה להיות עבודה יקרה מאוד ולא כדאית, לא משנה מה גובה המשכורת.

לקריאה נוספת וחישוב היפותטי של עלות עבודה ריאלית (אנגלית)

כהנמן, רובין (ואחרים) על איך לחשוב רציונלית על כסף (סרטון באנגלית)

לדעת עוד:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

סוגי ההון: 11 דרכים שונות להיות עשיר

קרב התסכול הגדול: מי שאני vs. מי שאני רוצה להיות

 

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו