אדלר על פיצוי-יתר, תסביך נחיתות ותסביך עליונות

הפסיכואנליטיקאי אלפרד אדלר חשב שהיסוד הפסיכולוגי הבסיסי של נוירוזה נפשית הוא תחושת נחיתות. הוא טען כי אנשים הסובלים מתסביך נחיתות בילו את חייהם בניסיון להתגבר על הרגשות מבלי להיות בקשר עם המציאות.

לפי אדלר, לכל התינוקות יש תחושת נחיתות וחוסר התאמה מיד כשהם מתחילים לחוות את העולם. כולנו מגיעים לעולם חסרי אונים וככאלו גם דואגים כל הזמן למילוי צרכינו. חוויות מוקדמות אלו, כמו הצורך למשוך את תשומת הלב של ההורים, מעצבות לפי אדלר את המטרות הלא מודעות והפיקטיביות של הילד. הם נותנים לילד צורך לשאוף לתיקון תחושת הנחיתות הזו – צורך לפצות על חולשה על ידי פיתוח חוזקות אחרות.

ישנן מספר תוצאות שיכולות להתרחש בחיפושיו של ילד לפיצוי. ראשית, אם הילד מקבל טיפוח וטיפול נאותים, הילד יכול לקבל את האתגרים שלו, וללמוד שניתן להתגבר עליהם בעבודה קשה. כך, הילד מתפתח ומסגל לעצמו הכרה מציאותית של יכולותיו ומגבלותיו.

עם זאת, לפעמים, תהליך הפיצוי משתבש. אחת הדרכים שבהן זה קורה היא שרגשות הנחיתות נעשים עזים מדי, והילד מתחיל להרגיש כאילו אין לו שליטה על סביבתו. הוא ישאף מאוד לפיצוי על תחושת חוסר-האונים הזה, עד כדי כך שהפיצוי אינו מספק יותר. זה מגיע לשיאו במצב שאותו כינה אדלר "פיצוי-יתר", שבו ההתמקדות של הילד בעמידה במטרה שלו מוגזמת והופכת לפתולוגית.

תסביך נחיתות

פיצוי יתר יכול להוביל להתפתחות של מה שאדלר מכנה תסביך נחיתות. זהו מצב של חוסר הערכה עצמית שבו האדם אינו מסוגל לתקן את רגשי הנחיתות שנעשו לחלק מהאישיות שלו. אדלר מתאר אנשים הסובלים מתסביך נחיתות ככאלו שתמיד ישאפו למצוא מצבים שבהם הם יכולים להפגין הצטיינות, דחף הנובע מרגשי הנחיתות שלהם.

אדלר מבחין בין תחושות נחיתות ראשוניות, המלוות אותנו מילדות והן למעשה חלק בריא מההתפתחות שלנו, לבין נחיתות משנית. נחיתות משנית היא שכבה "בוגרת" יותר של צורך בלתי פוסק בהוכחה עצמית, וזה כבר יכול לשבש את חייו. נחיתות ראשונית נותנת לילד מוטיבציה, אך תסביך נחיתות יכול לעכב את המבוגר ולשבש את חייו.

תסביך עליונות

הצד השני של תסביך הנחיתות הוא תסביך עליונות. תסביך העליונות מתרחש כאשר לאדם יש צורך להוכיח שהוא נעלה יותר ממה שהוא באמת. אדלר מתאר ילדים שחצנים, חצופים ולוחמניים ככאלו הסובלים מתחושת עליונות עודפת. אולם אדלר גם מסביר כי אם נחפור מתחת לפני השטח (בפסיכותרפיה) של תחושת העליונות נמצא שם למעשה נחיתות עמוקה ומושרשת. ההתנשאות (ועימה לעתים האלימות) היא רק פיצוי-יתר על מה שהאדם אף פעם לא מרגיש שבאמת יש לו.

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? התחילו כאן

בכור, סנדוויץ" ובן זקונים: מה המיקום שלכם במשפחה אומר עליכם?

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: