סיכום בהיסטוריה: מבצע לפיד

מבצע לפיד הוא שמה של הפלישה האנגלית-אמריקאית למרוקו הצרפתית ולאלג'יריה במהלך המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה. המבצע החלה ב-8 בנובמבר והסתיימה ב-16 בנובמבר 1942. חלק ממטרות המבצע היו למשוך את כוחות הציר ולהקל את הלחץ על ברית המועצות שנאבקה קשות בקרב בלימה כמו סטלינגרד.

מבצע לפיד נערך תחת פיקודו של הגנרל דווייט ד' אייזנהאואר. המבצע תוכנן כתנועת מלקחיים עם נחיתות אמריקאיות בחוף האוקיינוס ​​האטלנטי של מרוקו ונחיתות אנגלו-אמריקאיות בחוף הים התיכון של אלג'יריה. המטרה העיקרית הייתה ליצור חזית שנייה דרך תקיפה מהעורף  של הכוחות הגרמניים והאיטלקיים הנלחמים בבריטניה בלוב ובמצרים.

בליל ה-8 בנובמבר, כוח עצום של למעלה ממאה אלף חיילים על כ-350 ספינות מלחמה נערך מול חופי צפון אפריקה. המתקפה נפתחה בשלושה מוקדים כאשר הכוחות נעים לעבר יעדי מפתח כמו קזבלנקה, אוראן ואלג'יר ומשם המשיכו להתקדם לתוך תוניסיה.

הכוחות פגשו בהתנגדות משמעותית של כוחות צרפתיים תחת ממשל וישי (ההנחה הייתה שהצרפתים יהיו פסיביים). אולם לאחר קרבות קשים הצליחו הכוחות של בעלות הברית להשיג את היעדים של מבצע לפיד.

השלכות מבצע לפיד

התוצאות הפוליטיות של מבצע לפיד היו מעורבות, כאשר מחד עסקה הותירה חלקית את משטר וישי הצרפתי ופרו-גרמני על כנו. מאידך עסקה זו גרמה לאובדן האמינות הצרפתית בעיני היטלר שהורה על חיזוק האחיזה הנאצית בה. מאידך המבצע היה המערכה האמריקאית הגדולה ביותר עד כה במלחמה כוחות אמריקאים ובריטים עברו למתקפה לאחר שלוש שנים בהן כוחות גרמנים ואיטלקיים שהכתיבו את קצב האירועים.

הלקחים שנלמדו בצפון אפריקה יעצבו את קבלת ההחלטות האנגלו-אמריקאית ויאפשרו פלישות מוצלחות לאירופה לאורך שאר המלחמה.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

עוד דברים מעניינים: