סיכום בראשית פרק ל"ט: יוסף ואשת פוטיפר

יוסף בבית פוטיפר (בראשית ל"ט א-ו)

לאחר שנמכר לישמעאלים על ידי אחיו בבראשית פרק ל"ז מורד יוסף למצרים ושם הוא נמכר לפוטיפר שר הטבחים המצרי. יוסף עושה חיל בתור משרת בבית השר שבמהרה מפקיד בידיו את ניהול כל נכסיו. יוסף מצליח ביותר בתור מנהל משק פוטיפר והוא הופך לאהוב עליו ביותר. הכתוב מדגיש כי "יוסף יפה־תאר ויפה מראה" (בראשית ל"ט, ו), תכונה שהוא ירש ישירות מאמו רחל שתוארה באותו אופן בבראשית כ"ט.

פרשת אשת פוטיפר (ז-יט)

יופיו של יוסף סיבך אותו בצרות. אשתו של השר נושאת אליו את עיניה ומזמינה אותו לשכב עימה בשעה שאף אחד אינו בבית. יוסף דוחה את חיזוריה של הגבירה ומסרב לחטוא, אך היא אינה מרפה ממנו. יום אחד בשעה שהייתה עימו לבדו בבית תפסה אשת פוטיפר את יוסף ודרשה ממנו לשכב עימה. יוסף נמלט מהמקום תוך שהוא משאיר את בגדיו בידיה (עם קשר אפשרי לכתונת שהפשיטו ממנו אחיו). אשת פוטיפר יוצאת עם הבגד של יוסף ומאשימה אותו בתקיפה מינית.

יוסף ואשת פוטיפר (ז-יח)

אשתו של פוטיפר רואה את יוסף שהוא יפה תואר ומבקשת ממנו "שִׁכְבָה עִמִּי" (ז). יוסף מסרב לבקשתה בטענה מוסרית "וְאֵיךְ אֶעֱשֶׂה הָרָעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת וְחָטָאתִי לֵאלֹהִים" (ט). לאחר הצקות חוזרות ונשנות, יום אחד, תופסת אותו האישה מנסה לאלץ אותו לשכב איתה. יוסף עוזב הכל ונס החוצה. אשת פוטיפר מאשימה במעשה את העבד העברי "בָּא-אֵלַי הָעֶבֶד הָעִבְרִי אֲשֶׁר-הֵבֵאתָ לָּנוּ לְצַחֶק בִּי" (יז). פוטיפר שומע את דבריה של אשתו וכועס.

קצת להרחיב:

שיטות הפיתוי של אשת פוטיפר

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

סיכומים לבגרות בתנ"ך