להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים. הוא חזה בדיוק רב את משמעות חלומותיהם המשונים של רב הטבחים ורב האופים בבראשית מ'. הוא גם הבין בדיוק מה משמעות חלומות פרעה בבראשית מ"א. אולם האם ידע האיש שקיבל את הכינוי "צפנת פענח" לפענח נכונה גם את החלומות שלו?

כאשר מספר יוסף לאחיו אודות החלומות הכוכבים והאלומות המשתחווים אליו בבראשית ל"ז, הם מיד מבינים זאת כרצון שלו למשול בהם, או לפחות שהוא רואה בעצמו כחשוב ונעלה מהם. אולם כאשר יוסף פוגש באחיו המשתחווים לו כמשנה למלך מצרים, והוא רואה את החלומות הנושנים שלו מתגשמים, הוא מבין את משמעותם אחרת לגמרי. " וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה  כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם… וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה (בראשית מ"ה, ה', ז'). כלומר, בסוף הסיפור יוסף מבין שאחיו, הכוכבים והאלומות, משתחווים אליו בגלל שהוא נעלה עליהם אלא בגלל שהוא משרת אותם בכך שהוא דואג לקיים אותם. ההבנה החדשה של משמעות החלומות היא זו שמאפשרת לו לסלוח לאחיו על שמכרו אותו.

אדוארד ריטר פון אנגרת. יוסף מספר את חלומו לאחיו. 1845

 

מה פרויד היה אומר על חלומות יוסף?

לאבי הפסיכואנליזה זיגמונד פרויד היה כידוע עניין רב בחלומות ובמשמעות הנסתרת שלהם. בספרו המפורסם פירוש החלומות התעניין פרויד במה שהוא כינה תהליך ה-"עיבוד המשני" של החלום. פרויד הבין שכאשר המטופל שלו מספר לו חלום הוא למעשה מספר לו כבר גרסה מעובדת ולעתים מצונזרת של החלום. גרסה זו התפתחה במוחו של המטופל מהבוקר בו התעורר מהחלום ועד שהגיע לקליניקה. פרויד לא ראה בעיבוד המשני הזה כבעיה המונעת גישה אל החלום האמיתי, אלא כהזדמנות לבחון את האופן שבו מפעילה נפש המטופל את מנגנון העיבוד. כלומר, משמעות החלום שחלמנו קשורה גם באופן שבו אנחנו מפרשים אותו לעצמנו.

פרויד לא היה היהודי הראשון שהבין ככה חלומות. בפרק התשיעי של מסכת ברכות בגמרא העוסק בפירוש חלומות חוזרת האמירה "כל החלומות הולכים אחר הפה". כלומר, המשמעות של החלום והאופן שבו הוא מתגשם במציאות תלויה בפירוש שנותנים לו.

אם נחזור ליוסף נראה, בעזרת פרויד, כיצד המשמעות שניתנה לחלומות שלו קבעה את ההתנהלות שלו במציאות. כאשר הוא סיפר את החלומות לאחיו כדי להראות כי הוא עדיף עליהם, הם יצאו להוכיח לו ההפך והשליכו אותו לבור. אולם כאשר לבסוף הבין יוסף את החלומות בצורה ההופכת אותו לאחראי על אחיו, הוא התאחד עמם שוב.

להפוך את נפש האדם למקצוע? על לימודי פסיכולוגיה

לדעת עוד:

עוד דברים מעניינים: