האם גיבורי קומיקס הם המיתולוגיה המודרנית שלנו?

כאשר אנחנו מסתכלים ממרחק של אלפי שנים על סיפורי המיתולוגיה היוונית, קל לנו לראות ולנתח כיצד מעללי האלים והרפתקאות הגיבורים שימשו על מנת לבטא ולהתמודד עם גורמים שונים בתרבות בחיי האדם. כאשר היוונים מספרים אודות רומן מתמשך בין אפרודיטה אלת האהבה וארס אל המלחמה הם גם אומרים משהו על היחסים כוחות הבריאה וההרס בעולם, בין מין למוות ובין אהבה ושנאה. כאשר איקרוס עף גבוה מידי והשמש ממיסה את כנפיו אנחנו מבינים שהסיפור הזה שימש כדי לומר משהו על גבולות השאיפה האנושית.

ובעוד אלפי שנים, כאשר באוניברסיטאות של העתיד ילמדו קורסים ויכתבו ספרים על התרבות האנושית במאה ה-20 וה-21, האם הם יביטו על הסיפורים שסיפרנו לעצמנו בניסיון להבין מי היינו? אם הם ישפטו על פי פופולאריות, בין הסיפורים שללא ספק יעניינו את החוקרים העתידיים הם הדמויות המצליחות של חברות קומיקס כמו די.סי ומארוול שזוכות לתפוצה אדירה בזכות הוליווד. סופרמן, ספיידרמן, באטמן, וונדר-וומן, קפטן אמריקה, איירונמן, הענק הירוק, דד-פול, ונום ועוד ועוד הם כולם דמויות שהתפתחו מבחינה היסטורית בדומה למיתולוגיה היוונית  – עם גרסאות שונות, התפתחויות ועיבודים שונים של ההרפתקאות שלהם ועם "עולמות" לא מאוד שונים למשל מהאולימפוס.

יותר מכך, במבט מקרוב אנחנו יכולים לראות כיצד כל הדמויות האלו מייצגות מהויות שונות בעולם, קונפליקטים בין טוב ורע, בין כוח ומוסר, בין אינדבידואליות למחויבות, בין זהויות, בין בני-זוג, חברים ומשפחה ועוד ועוד. היכולות המועצמות של גיבורי-האל אומרות שיש להם גם חולשות מועצמות ודרך הסיפורים שלהם אנחנו יכולים להקרין בחזרה לעצמנו את האופן שבו אנחנו מתמודדים עם קונפליקטים פנימיים בחיינו.

אז איך קשורה וונדר-וומן לתנועת Me Too?  איך קשורים סרטים בהם נלחמים שני גיבורים טובים זה בזה, כמו באטמן וסופרמן, לפילוג החברתי-פוליטי בארה"ב ובעולם? מה מסמל איירונמן לגבי הקשר שלנו עם טכנולוגיה? האם אפשר לראות בענק הירוק כמשל על האדם המודרני שלא מצליח לשלוט בעצמו? ואולי דדפול הוא בכלל פוסטמדרניסט שצוחק על הכל? בפעם הבאה שאתם רואים סרט של די.סי או מארוול, זו יכולה להיות הזדמנות טובה כבר להתחיל לחקור את המיתולוגיה המודרנית.

עוד באותה רוח:

מה מעניין בטרגדיה היוונית ואיך זה קשור לסדרה שאתם רואים עכשיו?

מבוא למיתולוגיה היוונית

עוד דברים מעניינים: