רעיונות הנאורות: העקרונות המרכזיים בבסיס תנועת הנאורות

הרעיונות והמאפיינים של הנאורות

הנאורות הייתה תנועה פילוסופית שעלתה ושלטה באירופה במהלך המאה ה-18. עקרונות הנאורות התרכזו ברעיון שהתבונה היא המקור העיקרי לסמכות ולגיטימציה, ודגלה באידיאלים כמו חירות, קידמה, סובלנות, אחווה, ממשל חוקתי והפרדה בין כנסייה ומדינה. עם זאת, היסטוריונים של גזע, מגדר ומעמד מציינים שהאידיאלים של הנאורות לא נתפסו במקור כאוניברסליים במובן של היום. כלומר, כל הדברים שהיפים שקדמה הנאורות היו בתחילה שמורים בעיקר לגברים לבנים ועשירים (ויש שיטענו כי זהו המצב עד היום).

המאפיינים של הנאורות כוללים מגוון רעיונות שבמרכזם ערך האושר האנושי, החתירה לידע שהושג באמצעות התבונה והוכחות החושים, ואידיאלים כמו חירות, קידמה, סובלנות, אחווה, ממשל חוקתי והפרדת כנסיות. ומדינה.[

מהפכת הנאורות דגלה בחברה המבוססת על שכל ולא על אמונה ועל דוקטרינה דתית, לסדר אזרחי חדש המבוסס על חוק הטבע, ולמדע המבוסס על ניסויים ותצפית. במובן זה עידן הנאורות הולך יד ביד עם המהפכה המדעית.

הנאורות הביאה את המודרניזציה הפוליטית למערב, במונחים של התמקדות בערכים ובמוסדות דמוקרטיים ויצירת דמוקרטיות מודרניות וליברליות.

כמה מהעקרונות הבולטים אצל הפילוסופים של הנאורות היו חירות הפרט וסובלנות דתית, בניגוד למונרכיה מוחלטת ולדוגמות הקבועות של הכנסייה. תקופת הנאורות התאפיינה בדגש על השיטה המדעית ורדוקציוניזם, יחד עם הגברת הספקות לגבי האורתודוקסיה הדתית – גישה שהתבטאה במאמרו של עמנואל קאנט "תשובה לשאלה: נאורות", כאשר התשובה של קאנט היא: "העז לדעת!"

אנשי הנאורות

אנשי הנאורות, פילוסופים ומדענים של התקופה, הפיצו את רעיונותיהם באופן נרחב באמצעות מפגשים באקדמיות מדעיות, בלשכות של הבונים החופשיים, סלונים ספרותיים, בתי קפה ובספרים מודפסים, בכתבי עת ובעלונים. רעיונות הנאורות ערערו את סמכות המלוכה והכנסייה הקתולית וסללו את הדרך למהפכות הפוליטיות של המאות ה-18 וה-19.  הוגי הנאורות ביקשו לצמצם את כוחה הפוליטי של הדת המאורגנת, ובכך למנוע עידן נוסף של מלחמת דת חסרת סובלנות. הנאורות הרדיקלית קידמה את הרעיון של הפרדת כנסייה ומדינה.

קראו עוד:

הוגי הנאורות על זכויות טבעיות

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

עוד דברים מעניינים: