שפה וחברה: שפת העיתונות

אתרי שפה: אתרים אלו הנם אמצעי תקשורת, מקומות ומצבים בהם אנשים כותבים, מדברים, קוראים. נעמוד על האפיונים של האתרים האלו, על השימוש שיוצרים ונמענים עושים בהם ועל המשמעויות הטקסטואליות שלהם. ננסה להבין את הטקסטים באמצעות כלים שונים, אבל לא נתמקד רק בתוכן עצמו של הטקס אלא בכמה מאפיינים שעומדים סביבו.

שימוש בגישות סוציו-בלשניות מציע אמצעים שמגדירים לנו את הטקסט, מה שמסביב לטקסט, מה הקונטקסט ולא רק דווקא התוכן עצמו. הייצוגים של הטקסט, היבטים חומריים של הטקסט. לדוגמא עיתון: עשוי מנייר, נמצא בדוכן בקיוסק, ניתן להשליך אותו ולא אף אחד לא יהיה אכפת, ניתן לקרוע אותו מבלי שיהיה אכפת. אם לדוגמא העיתון היה מנוילן אז הערך שלו היה עולה.

כתיבת גרפיטי על קיר, או להקליד אותו במחשב או לכתוב על נייר.

עיתון: אתר השפה הנבדק

p מאפיינים חומריים:

n      מקבץ דפים המחולק מדי יום לאוכלוסייה רחבה

n      תכנים שאנשים מעטים כותבים עבור רבים – הפקה.

n      כתיבה אל מקום אחד (המערכת), והפצה משם אל מקומות רבים (ניידות, תזוזה במרחב). פרמטרים של מרחב וזמן- מה התהליך שהטקסט עובר.

n      העיתון נכתב אתמול, נקרא היום, ייזרק מחר (או יעטוף דגים) (סוגיות של זמניות, התכלות, שכחה). זה לא השימוש הבסיסי של העיתון, אלא מה שעושים איתו לאחר השימוש. אתה מתייחס לעיתון של אתמול כמו זבל כיוון שהוא כבר לא שווה מבחינתך.

n      האתר בתנועה: מאיפה לאיפה — מהשטיח ליד הדלת/תיבת הדואר/המכולת/הסופרמרקט אל התיק, הסלון, השירותים, שולחן האוכל, האוטובוס, הרכבת (מעיד על פופולריות, על חיבור בין מרחב פרטי לציבורי, על נגישות, על ליווי חיי היומיום) באיזה מקום פרטי אנחנו פוגשים את האתר הזה וכמה קרוב אנחנו מייחסים אליו ביחס אלינו. כי אנחנו קוראים עיתון גם בשירותים, אז מה זה אומר על היוקרה והפופלריות שלו.

n      עלות: חינם או מספר שקלים בודדים (נגישות וניידות – קל וניתן לקחת אותו לכל מקום)

p שימוש:

n      קריאה ביום הפרסום (לרוב בשעות הבוקר)

n      עלעול, שיטוט (על פני קריאה מעמיקה)

n      התמקדות בכותרות ולידים (כותרות משנה), ובפסקאות ראשונות

n      תגובות (בשיחות עם אחרים, טלפונים למערכת העיתון, שליחת "מכתבים למערכת")

n      גזירת כתבות ושמירה (אישית או בארכיונים)

p אפיון הטקסט:

n      אתר המיידע אנשים בידיעות חדשותיות, או חושף אירועים שונים, ומנתח ודן בהיבטים חברתיים, תרבותיים, כלכליים שונים העומדים על סדר היום (סוגיות של סנסציה, עניין, ציבוריות)- כדי שיחשפו אותו הוא צריך להיות מעניין/סנסציוני.

n בו בזמן – העיתון מייצר קהילה, קרבה בין אנשים רחוקים, לאומיות, קהילת דיבור- קבוצה של אנשים שמתכנסת סביב טקסט.

n      ממד של רשמיות (ערך של טקסט כתוב)- מבטל את המעמד של פנים מול פנים.

n      ממד של אובייקטיביות- עיתון מנסה לתאר מצב אובייקטיבי והמטרה שלו היא לפרסם ידיעות אך גם לגרום לנו להאמין לידיעות. הוא רוצה לשכנע אותנו שדברים אירעו באמת: הוא יביא עדים מהשטח, תמונות וכדומה.

n      שיח של אמת, ניסיון לייצר מצג של אותנטיות ועובדות.

n      שיח רציונליסטי

עיתונות אידיאולוגית

עיתונות איכותית מול עיתונות פופולארית

כותרות העיתונים

שבע פתיחות לעיון בתקשורת – יצחק רועה

ראה גם: לשון, חברה ותרבות

שפה וחברה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: