מהו אפקט הראשוניות וכיצד הוא משפיע על חייך

אם תנסו לזכור בעל פה רשימת פריטים, רוב הסיכויים שתצליחו לזכור את הפריטים הראשונים ברשימה ואת האחרונים שבהם, ומה שבאמצע יהיה מעורפל. זוהי דוגמה פשוטה לפעולה של אפקט הראשוניות ואפקט האחרונות.

אפקט הראשוניות או הראשונות (באנגלית Primacy Effect) מתייחס לנטייה שלנו לזכור מידע המוצג בתחילת רשימה טוב יותר מאשר מידע באמצע או בסוף. תופעה פסיכולוגית זו התגלתה בניסויו של סולומון אש כבר בשנות ה-40. בניגוד לאפקט הראשוניות, אפקט האחרונות מתייחס לנטייה של אנשים לזכור בקלות גדול יותר את הפריטים המוצגים אחרונים ברשימה. שילוב של אפקט הראשוניות והאחרונות אומר שאנחנו לרוב נזכור את מה שנלמד בתחילת השיעור וסופו, אך לא באמצעו. יש לכך חשיבות גדולה בנוגע לאופן שבו הזיכרון שלנו מתפקד.

אפקט האחרונות מוסבר בידי כך שאלו פריטי הזיכרון העדכניים ביותר ועל זמינים ביותר לתודעה. אולם לאפקט הראשונות ישנם מספר הסברים ובהם העובדה שעל הפריטים הראשונים שאנחנו מנסים לשנן בדרך כלל נחזור יותר פעמים. סיבה נוספת היא טווח הקשב ההולך ונעלם ככל שאנחנו מתמקדים במשימה לאורך זמן וכן מגבלת זיכרון מובנית שלנו (קראו למשל על חוק מילר).

השפעת אפקט הראשוניות על קבלת החלטות

אחת ההשפעות החשובות שיש לאפקט הראשוניות על חיינו היא בתחום קבלת ההחלטות. וזאת משום שהדרך שבה אנו מקבלים ומעבדים מידע היא גורם קריטי במהלך תהליכי קבלת החלטות מורכבים. בתחום זה יש לאפקט הראשונות יתרונות וחסרונות. מומחי שיווק יודעים כי המידע הראשון שנקבל אודות מוצר יעצב את הרושם הכללי שלנו ממנו. לכן הם תמיד ינסו להביא לידיעתנו את ההיבטים המחמיאים בו כדי שאחר-כך פחות נשים לב לשליליים. גם נואמים מקצועיים ופוליטיקאים מכירים היטב את ההטיות הפסיכולוגיות שלנו. גם הם ינסו בנאומים וראיונות להציב את המסר החשוב להם בתחילת הדברים ו\או בסופם.

אפקט הראשונות קשור גם למה שקרוי "הטיית עיגון". הטיית עיגון היא הסתמכות על פיסת המידע הראשונה בתור "עוגן" לכל היסק ולמידה לאחר מכן. גם כאן זהו אפקט פסיכולוגי החושף אותנו למניפולציה ויכול לשבש את קבלת ההחלטות שלנו. מודעות לכך שהתוכן הראשון שאנחנו פוגשים הוא בדרך כלל זה שמכתיב את התרשמותנו יכולה לסייע לנו לאזן את השפעתו.

לקריאה נוספת על אפקט האחרונות בפסיכולוגיה

איך נפתח הארנק: טקטיקות שכנוע בשיווק

8 שיטות מוכחות לשיפור הזיכרון

השתלת זיכרון וניסוי המכונית ההרוסה

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

עוד דברים מעניינים: