מות האלוהים אצל ניטשה

ניטשה טבע את הביטוי "מות אלוהים" או "אלוהים מת" בספרו "המדע הגאה".  ההכרזה על מות האל נמצאת  גם בספר כה אמר זרתוסטרה, הספר שאחראי לפופולריות של הביטוי. במדע העליז כותב ניטשה: "אלוהים מת. לא יחיה עוד. ואנחנו הרגנו אותו".

את מות האלוהים אצל ניטשה אין להבין באופן מילולי כך שאלוהים אכן מת; זוהי דרכו של ניטשה לומר שהרעיון של אלוהים אינו מסוגל עוד לשמש כמקור של המוסר או המשמעות. מותו של אלוהים עבור ניטשה הוא הדרך לומר שבני אדם אינם מסוגלים עוד להאמין בשום סדר קוסמי מאחר שהם עצמם אינם מכירים בו. מותו של אלוהים יוביל, אומר ניטשה, לא רק לדחיית האמונה בסדר קוסמי או פיזי, אלא גם לדחיית ערכים מוחלטים – לדחיית האמונה באובייקטיביות ובחוק מוסרי אוניברסלי, אשר מופעל על כל הפרטים. בדרך זו, אובדן בסיס מוסר מוחלט מוביל לניהיליזם (קראו עוד על ניהיליזם אצל ניטשה). ניהיליזם זה הוא מה שהניע את ניטשה לחפש ניסוח והערכה מחדש של יסודות הערכים האנושיים. זה אומר, עבור ניטשה, החיפוש אחר יסודות עמוקים יותר מהערכים הנוצריים.

קראו עוד (מאמר מורחב:)

למה התכוון ניטשה כשאמר ש"אלוהים מת"?

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו