אהבותיה הנכזבות של אפרודיטה אלת האהבה

אפרודיטה היא אלת האהבה במיתולוגיה היוונית, אך בתור אלת האהבה היא דווקא ידעה לא מעט אכזבות וטרגדיות בחיי האהבה האישיים שלה.

ראשה של אפרודיטה

בניגוד לשאר האלות הנשים שנטו להיות חסודות ולעיתים אף נזירות בתולות, אפרודיטה בגדול חשקה בכולם וכולם חשקו בה. לא נעים לומר אבל יש יותר אלים על האולימפוס שניהלו עימה פרשייה כזו או אחרת מאשר אלים שלא. למעשה נאמר כי רק האלות הבתולות – אתנה, ארטמיס והסטיה, היו חסינות בפני קסמיה. כך איך שאפרודיטה הגיעה אל האולימפוס התחילה סערה ומאבק בין האלים על ליבה של היפייפיה. על מנת לפתור את המצב מיהר זאוס להשיא את אפרודיטה לאל המכוער מבין האלים האולימפיים, הפייסטוס הנפח הזקן והנכה. לכאורה הבעיה נפתרה, אלא שלאפרודיטה לא הייתה כוונה להשאר נאמנה ולו לדקה לבעלה המבוגר.

אפרודיטה וארס

הרומן הגדול ביותר שניהלה אפרודיטה היה ללא ספק עם ארס, אל המלחמה וההרג, קשר שמעלה שאלות רבות על הקשר שבין מין ומוות. הרומן הסוער עם ארס התנהל מאחורי גבו של הפייסטוס, אך יום אחד ראה הליוס אל השמש (הרואה הכל מלמעלה) את זוג הנאהבים בשעת מעשה ומיהר לדווח לבעל הנבגד. הפייסטוס תכנן מלכודת ותלה רשת ארד בלתי נראית מעל המיטה, רשת שנפלה על זוג האוהבים בפעם הבאה שלהם ולכדה אותם חבוקים יחד. הפייסטוס לא מיהר לשחרר אותם והזמין את כל אלי האולימפוס לראות את צמד הנואפים (כל האלים הגברים באו, הנשים נמנעו מהמחזה). הפייסטוס הסכים לשחרר את הזוג רק לאחר שפוסידון פדה אותם, אך זה ממש לא היה סיומו של הרומן שכן גם לאחר פרשה זו ילדה אפרודיטה לארס לא פחות משמונה בנים ועל הדרך ילדה גם בת לפוסידון.

אפרודיטה ואדוניס

האהבה הגדולה והטראגית ביותר של אפרודיטה היא ללא ספק אדוניס. אדוניס היה תינוק שמצאה אפרודיטה נטוש ליד עץ מור. היא לקחה את הילד הנטוש אל פרספונה וביקשה ממנו לטפל בו היטב. לאחר שנים חזרה אפרודיטה לבקר את הילד שהפך לעלם נאה, ואפרודיטה התאהבה בו על המקום. אלא שפרספונה לא הייתה מוכנה לוותר על הילד שגידלה והמחלוקת הוכרעה רק כאשר זאוס התערב והחליט שהילד יחלק את זמנו בין האלות (ונזכיר כי פרספונה בעצמה חילקה את זמנה בין בעלה האדס בשאול ואימה דמטר על פני האדמה). אך אדוניס העדיף להיות עם אפרודיטה (כי מי לא יעדיף זמן עם אלת האהבה על פני זמן בשאול?), וכשהגיעה שעתו לחזור לפרספונה הוא לא הסכים. בתגובה נשלח מהשאול (בידי האדס או פרספונה עצמה, תלוי בגרסה) חזיר בר שפגע באדוניס פצעים קשים והוא מת מדמם בזרועותיה של אפרודיטה. מדמעותיה של אפרודיטה המתערבבות בדמו של אדוניס על הקרקע צמחו כלניות.

עניין עם נסיכים

במקרה אחר חשקה אפרודיטה בנסיך טרויה בשם אנכיסס אותו ראתה רועה את עדריו ליד הר אידה. אפרודיטה מופיעה בחדרו של הנסיך בדמות בתולה יפייפיה. הנסיך חושד כי יופי כזה יכול להיות רק של אפרודיטה, אבל ה"נערה" מרגיעה אותו מחששותיו ולבסוף תשוקתו גוברת עליו והוא שוכב עימה, רק בכדי לגלות את האמת. אפרודיטה משביעה את אנכסיס לא לספר לאיש על המפגש אך הוא לא עומד בזה ורץ לספר לחבר'ה, מה שגורם לזאוס להכות בו בברק ולעוור אותו.

אנכסיס לא היה הנסיך הטרויאני היחיד שזכה לראות את אפרודיטה עירומה ולסבול כתוצאה מכך. גם פריס ישב לצד הר אידה כשלפתע התגלו לפניו שלוש אלות –הרה, אתנה ואפרודיטה – התפשטו וביקשו ממנו לקבוע מי מהן היפה ביותר (סה"כ משהו שקורה כל יום). לא רק זאת, אלא שהרה הבטיחה לו להיות האדם החזק בעולם אם יבחר בה, אתנה הבטיחה לו להיות האדם החכם בעולם ואילו אפרודיטה שיחדה אותה באהבתה של האישה היפה בעולם. פריס, איך לא, בחר באפרודיטה וזכה באהבתה של הלנה, מה שהניע את שרשרת האירועים שהובילה לחורבנה של עירו טרויה.

עוד דברים מעניינים: