המורד האותנטי: חייו והגותו של הנרי דיויד תורו

בעולם שבו הסטנדרט של חיים נורמליים הוא מלא בטכנולוגיה, חיבור מתמיד, עבודה קשה בשביל כמה שיותר כסף וציות לכללים, הפילוסופיה של הנרי דיויד תורו מזכירה לנו את החשיבות של אותנטיות, פשטות, חיבור לטבע ומרדנות בריאה.

הנרי דיוויד תורו

תורו נולד ב-1817 ליד בוסטון ואף על פי שהיה תלמיד מצטיין לא הצליח להשתלב בשום מקצוע רגיל ואף קריירת ההוראה בה בחר הסתיימה במהרה כאשר לא הצליח ליישם את הכללים הנוקשים של בית הספר בו עבד. או אז פיתח תורו ידידות י יוצאת דופן עם הפילוסוף האמריקאי, ראלף וולדו אמרסון (1803–1882). אמרסון האמין בטרנסצנדנטיות, השקפה הגורסת כי העולם מחולק לשתי מציאויות: מציאות חומרית ומציאות רוחנית. טרנסצנדנטליסטים מדגישים את חשיבות הרוח על פני החומר בכל הנוגע לניהול חיים מספקים. לאמרסון הייתה השפעה אדירה על המחשבה של תורו הצעיר, והייתה לו חלקת שטח מיוערת בה הוא אפשר לידידו הצעיר לבנות בקתה פשוטה למחייתו. המטרה של תורו בבקתה הייתה אחת: להוכיח שאפשר לעבוד יום אחד בשבוע ולכתוב פילוסופיה בשישה הנותרים.

בשנתיים שלו בבקתה כתב תורו את יצירתו הבולטת ביותר: "וולדן: החיים ביער" שיצא לאור בסופו של דבר בשנת 1854. "וולדן" לא זכה בזמנו להצלחה מסחרית גדולה אך הוא עתיד להפוך לספר מעורר השראה של גילוי עצמי בעבור דורות רבים.

תורו האמין כי רוב האנשים "מפספסים" את החיים כאשר הם דבקים בתבניות מוכנות מראש ולא מכירים בכך שתמיד ישנם דרכים אחרות לחיות. ראשית, בניגוד לאתוס המודרני, תורו האמין כי אנחנו למעשה צריכים לשאוף לכמה שפחות רכוש, מה שיהפוך אותו למשוחררים ושמחים יותר. כסף מבחינתו היה מכשול בפיתוח הנפש. עבודה בעבורו צריכה להצטמצם למינימום ההכרחי על מנת להתקיים.

בדומה לאמרסון, תורו היה מאמין בהסתמכות עצמית. הוא לא ראה תועלת רבה בפיתוחים טכנלוגיים שהופכים את האדם לעצלן יותר, והוא גם לא האמין בצורך ביותר מידי חברה שרק מסיחה את דעתו של האדם מנפשו שלו. החבר הטוב ביותר של תורו היה הטבע בו הוא מצא משמעויות רוחניות. מהטבע למד תורו להיות צנוע ולהסתפק במועט וגם כיצד לחרוג מעבר לצורות החשיבה הרגילות של בני האדם המנותקים ממנו.

אבל עם כל ההתבודדות שלו, תורו לא התרחק מפוליטיקה, ותורת המדינה שלו עוסקת רבות בדרכים לגרום למשטר להיות מוסרי. בשלב זה של כתיבתו מוציא תורו את "אי ציות אזרחי", שם הוא טוען כי לאזרחים יש חובה מוסרית להתנגד לממשלתם במקרה וזו חורגת מעקרונות הצדק (הרקע ל"אי-ציות אזרחי" הוא הבריונות האמריקאית בזמנו כלפי מקסיקו). ב-"אי ציות אזרחי" מציג תורו גם את המחשבה הרדיקלית שלו והציטוט המפורסם לפיו " הטוב בממשלים הוא זה שאינו מושל כלל".

לדעת עוד:

מרי אזרחי: מתי צריך לשבור את החוקים

למרוד בייאוש השקט: מיטב הציטוטים של הנרי דיוויד תורו

9 דרכים לשיפור החשיבה הביקורתית שלך

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: