12 דברים שכל אחד יכול לעשות ברגע זה ביחס למשבר האקלים

המשבר האקלימי הולך ונותן את אותותיו בעולם והאופן שבו האנושות תתמודד עימו יהיה בסופו של דבר תלוי בהחלטות של ממשלות וגופים בינלאומיים. אבל זה ממש לא אומר שאת או אתה הקטנים לא יכולים לעשות כלום או שאתם פטורים מאחריות. אספנו לכם 11 צעדים ושינויים שאת כמעט כולם כל אחת ואחד מאיתנו יכול לעשות כבר החל מרגע זה (בונוס: כמעט כל אחד מהדברים האלו גם משתלם לכם כלכלית, וכולם ביחד יכולים להיות שווים אלפי שקלים בחודש למשפחה).

הפחתת צריכה

כל מוצר שאתם קונים, מחטיף ועד טלביזיה חדשה, גבה מחיר כבד מהסביבה לפני שהגיע אליכם ועוד יגבה מחיר אחרי שתזרקו אותו. גם החטיף וגם הטלביזיה הצריכו הפקת חומרי גלם, שינוע שלהם, עיבוד, ייצור, אריזה, שוב שינוע והפצה, צריכה שלכם ולבסוף השלכה כפסולת. למחזר לא יספיק, ואפילו יכול לעשות נזק. להסתדר עם מה שיש, לחשוב האם באמת צריכים משהו לפני שקונים אותו והעדפת יד-שנייה הם דרכים נהדרות להגן גם על הסביבה וגם על הכיס שלכם.

חיסכון במים

אנחנו הישראלים חרדים תמיד למפלס הכינרת אך כיום יותר ויותר מהמים שלנו מגיעים מהתפלה שהיא תהליך מאוד יקר אנרגטית, וזה עוד לפני האנרגיה שצורכת כל המערכת שמובילה את המים אליכם וזו שצריכה לטהר אותם אחרי שהשתמשתם בהם. בקיצור, חסכו במים.

 

שינויים בהרגלי תחבורה

מכירים את זה שאתם תקועים בפקק ובכל המכוניות סביבכם יש אדם אחד או שניים? מה שאתם צריכים לחשוב באותו רגע הוא שאם כל האנשים האלו לא היו נמצאים עכשיו ברכב פרטי אלא באוטובוס, רכבת או אפילו אופניים – אף אחד לא היה תקוע בפקק הזה עם כל האגזוזים המעשנים. העדפת תחבורה ציבורית בכל הזדמנות, הליכה או נסיעה באופניים הם כולם צעדים משמעותיים להפחתת ההשפעה השלילית שלכם על הסביבה. הפכו את הרכב הפרטי מברירת המחדל למוצא אחרון.

ויש עוד נושא והוא הטיסות, כי טיסה אחת שלכם יכולה לבטל שנה שלמה של ללכת ברגל במקום אוטו. לא יכולים בלי מסעות בעולם? צודקים, אז אם כך העדיפו פחות חופשות אבל עשו אותן ארוכות יותר ובכך לפחות תפחיתו את המחיר הסביבתי שלהן.

עבודה מרחוק

אחד הדברים שהביאה הקורונה לתוך חיינו הוא ההבנה שאנחנו יכולים לעבוד בלא פחות יעילות מרחוק. נכון, יש דברים שאין בהם תחליף למפגש פנים-אל-פנים, אך יש הרבה דברים שכן. אז במקום לנסוע שעה לעיר אחרת, לחפש ולשלם על חנייה ואז שוב לחזור שעה בפקקים, אולי עדיף להפגש פשוט להפגש בזום?.

נהלו את צריכת האנרגיה שלכם

הבתים עתירי המכשירים החשמליים שלנו צורכים המון אנרגיה, ולנו יש המון דרכים להפחית את הצריכה הזו. הקפדה על ניתוק מכשירים שלא פעילים, שיפור הבידוד של הבית, החלפת כל הנורות לנורות לד חסכוניות והתקנת מכשירי "בית חכם" הם חלק מהצעדים שיפחיתו משמעותי את טביעת הרגל האקולוגית שלכם ואת חשבון החשמל.

הכינו קומפוסט

הפסולת האורגנית שאתם משליכים לפח האשפה הרגיל נוסעת במשאית גדולה ומזהמת אל אתר רחוק שם היא נטמת באדמה והופכת לגז מתאן מזהם. במקום זה היא הייתה יכולה להשאר ממש לידכם ולהפוך לדשן מזין.

השקעה מוסרית

הכסף שלכם יכול לעבוד בשבילכם גם בהגנה על האקלים. כיום ישנם יותר ויותר אפיקי השקעה המאפשרים לכם לשים את כספכם על טכנולוגיות ירוקות ולהרחיק אותו מלממן חברות מזהמות (ועם תשואות לא רעות).

צמחונות (או לפחות פחות בשר)

אין דרך לחמוק מזה, תעשיית הבשר היא אחד הגורמים המזהמים והבזבזניים ביותר על פני כדור הארץ וככל שבני אדם יפחיתו בצריכת בשר כך הם יפחיתו את הפגיעה שלהם בסביבה. אז עד שיהיה בשר מתורבת, הנה דרכים לצמצם את צריכת הבשר שלכם.

פחות אינטרנט

לא הרבה מודעים לכך אבל בכל חיפוש וכל סרטון שאתם רואים ביוטיוב אתם מפעילים מאות ואלפי שרתים בכל רחבי העולם, ואלו צורכים אנרגיה – המון אנרגיה. זה ממש לא אומר להפסיק להזרים את הסדרה האהובה שלכם בנטפליקס, רק לעשות את זה קצת פחות :).

 

בנייה חכמה

אם אתם במקרה בונים או משפצים בית אז כדאי לדעת שיש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להפוך אותו לידידותי יותר לסביבה כמו גג ירוק, בידוד משופר, משאבות חום ועוד.

לדבר ולהצביע

גם אם תהיו קדושים אקולוגיים אתם לא תצילו את כדור הארץ לבד אם אחרים לא יצטרפו. לדבר על הנושא הסביביתי ועל הדרכים להתמודד איתו זו דרך חשובה לעזור בשינוי התודעה וההרגלים הנדרש. בנושאים כאלו זה לא נכון ולרוב לא מועיל להטיף מוסר, אך זה כן טוב לשאוף לשמש דוגמא.

בנוסף, הנושא הסביביתי לא מדורג כיום גבוה בסולם העדיפויות של ממשלות ישראל והמפלגות, אז זה כמובן רק משום שזה לא מה שמניע את המצביעים. בחירה פוליטית המבוססת בין היתר על מצע והישגים בתחום הסביבה היא תרומה משמעותית ביותר.

לתרום ולהתנדב

ישנם המון ארגונים ירוקים מסוגים שונים וממקומות שונים שישמחו לעזרה כלכלית או מעשית שלכם – בין אם בחינוך והסברה, מאבקים חברתיים ופוליטיים או מעשים בשטח לתיקון נזקים אקלימיים.

לדעת עוד:

למה מיחזור לא יציל את כדור-הארץ (אבל זה לא אומר שצריך להפסיק)

הסיפור של הדברים – מודעות אקולוגית (מתורגם)

"האדם" (ומלחמתו בטבע ובעצמו) – אנימציה

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

עוד דברים מעניינים: