תולדות האמנות: אימפרסיוניזם

האובייקט באימפרסיוניזם נעלם- לא רואים אותו באופן מוגדר, גבולותיו מיטשטשים ויש דגש על הצבעים. השם אימפרסיוניזם ניתן ע"י האנשים שבזו לזרם ולא ע"י הציירים עצמם.

מאפייני הסגנון האימפרסיוניסטי:

–          רצון להעביר את מה שהאמן רואה ברגע מסוים. לכן על הצייר לצלם מהר כשהוא עומד בחוץ, באוויר הפתוח, מול האובייקט. ציור ההתרשמות בזמן קצר ובספונטניות.

–          השפעת האור על היצירה. שילוב אפקטים של אור והשתקפויות במטרה להעביר תחושת אי יציבות, זמניות והשתנות של הטבע.

–          חשיבות הצבע. השפעת תיאוריית הצבעים של שברל: שימוש בצבעים משלימים ככתמים נפרדים שאמורים להתמזג בעין הצופה. אין שימוש בשחור ולבן טהורים. אחת הסיבות שהציור צבעוני היא שהאימפרסיוניסטים עובדים על רקע לבן (ולא חום כמו בתקופות קודמות) ומציירים את הצל בצבעים (ולא בשחור כמו בתקופות קודמות).

–           נטייה להפשטה: בגלל המהירות וביטול קווי המתאר.

–          השפעת הצילום: זווית, תקריבים, חיתוך, תנועה.

מה אומרת תיאוריית הצבע?

שברל היה כימאי. יום אחד הוא הוזמן לבית חרושת לגובלן (שטיחים ארוגים ביד) ואמרו לו שלמרות שמשתמשים בחוטים שצבועים, לאחר אריגת השטיח הצבעים נראים דהויים. שברל אמר שלצבעים יש השפעה אחד על השני כאשר הם מונחים זה לצד זה. בספרו הוא מבסס את ממצאיו על מחקרים קודמים. הוא אומר שבטע יש 3 צבעים ראשוניים בסיסיים- אדום, כחול וצהוב. ישנם 3 צבעים משניים שנוצרים כתוצאה מערבוב כמות שווה של 2 צבעים ראשוניים: אדום+ צהוב= כתום, כחול+ צהוב= ירוק, אדום+ כחול= סגול… בנוסף זיהה שברל 3 זוגות של צבעים משלימים– צבע היסוד הראשוני עם צבע משני שמשלים אותו (לדוג' אדום משלים ירוק) וכאשר הם מונחים אחד ליד השני הם מחזקים זה את זה.

ראה גם: הציור האימפרסיוניסטי והדיוויזיוניסטי, קלוד מונה – אבי האימפרסיוניזם

אימפרסיוניזם – מאפיינים ויצירות מייצגות – יצירותיהם של מונה, רנואר ובוגן

פיסול אימפרסיוניסטי

תולדות האמנות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: