האם "היד הנעלמה" בכלכלה באמת עובדת?

הרעיון של "היד הנעלמה" (לחצו על הקישור בשביל הגדרה מלאה), המחשבה שאם כל אחד דואג רק לאינטרס שלו השוק כבר ידאג מעצמו לטוב הגדול ביותר לכמה שיותר אנשים, עומד בכמה מבחנים היסטוריים משמעותיים. בתקופה (1776) בה אדם סמית' כתב את "עושר העמים", בו הציע את רעיון "היד הנעלמה" , אנגליה עמדה על סף ההתרחבות הכלכלית הגדולה ביותר בתולדות העולם שנקראה "המהפכה התעשייתית".

אף אחד לא יחשוב ברצינות לטעון כי המהפכה התעשייתית באנגליה או באירופה התרחשה אך ורק על ידי אינטרס אישי פרטני וחוסר התערבות ממשלתית, שכן גורמים טכנולוגיים, פוליטיים, דמוגרפיים וכן הרבה החלטות פוליטיות תרמו להתפתחות המהפכה באופן ששום שחקן פרטי לא יכול היה להתמודד עימו. כמו כן "היד הנעלמה" של התקופה התקשתה מאוד להתמודד עם התוצאות הכלכליות והחברתיות של המהפכה התעשייתי כמו אינפלציה, עוני, ניצול ילדים, משכנות עוני בערים, מניפולציות בפרסום ועוד. מהסיבה הזו למעשה כמעט ומעולם לא התקיים מצב טהור של "שוק חופשי" בו יכלה היד הנעלמה לפעול בחופשיות, וכאשר זה כן קרה התוצאה הייתה לא פעם משבר כלכלי כמו למשל ב-1929. אנגליה, כמו כמעט כל מדינות העולם, מהר מאוד אימצו גם מרכיבים של מדינת רווחה כדי לרסן את ההשלכות השליליות של קפיטליזם בלתי מוגבל.

המדינה הקרובה ביותר ללהיות נשלטת על ידי "היד הנעלמה" של סמית' היא כמובן ארה"ב. המועמד לנשיאות מיט רומני אמר ב-2012 כי "היד הבלתי נראית של השוק נעה תמיד יותר ויותר מהיד הכבדה של הממשלה", וביטא בכך את אחד העקרונות הבסיסיים של המפלגה הרפובליקנית. עבור השמרנים הקיצוניים ביותר (וחלק מהליברטריאנים) כל סוג של רגולציה אינו טבעי, מכיוון שניתן לסמוך על אי-שוויון בשוק שיסדר את עצמם במוקדם או במאוחר. (בינתיים אנגליה, למרות שהיא נפרדה מהאיחוד האירופי, עדיין שומרת על רמות רגולציה גבוהות למדי ולמרות הניאו-ליברליזם החל מתקופת ת'אצר אנגליה עדיין משמרת מרכיבים של מדינת רווחה.

אחד המקומות בהם עומדת היד הנעלה למבחן משמעותי היא עתות משבר (למשל משבר הקורונה בו נדרשו ממשלות להגביל משמעותית את האינטרסים הפרטיים של אנשים על מנת לשמור על טובת הכלל). שאלה נוספת היא האם היד הנעלמה מסוגלת להגן על השוק מפני כשלי שוק כמו מונופולים או עיוותים שיועילו למעטים ויפגעו ברבים, או לדאוג לאינטרסים של טוב משותף כמו למשל ביטוח בריאות לכלל האוכולוסיה (ההנחה של היד הנעלמה היא כי השוק ידאג לשירותי רפואה לכולם, אך בפועל התמונה בארה"ב מורכבת וגרועה הרבה יותר ותורמת לכך שלמרות העושר האמריקאי  ארה"ב היא רק במקום ה-46 בעולם בתוחלת חיים, הרבה אחרי ישראל עם קופות החולים הסוציאליסטיות שלה במקום ה-12).

בטח יעניין אותך גם:

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

אגואיזם אתי – יש דבר כזה?

קהילה כמענה לעולם הפוסט-מודרני

עוד דברים מעניינים: