חמש המגפות הקשות בהיסטוריה האנושית

מגפות הן חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האנושית ולעתים אף נקודת מפנה חשובות בה. אספנו לכם חמש מהמגפות הקטלניות ביותר שידעה האנושות בהיסטוריה המתועדת.

מקום ראשון: המוות השחור

המוות השחור, או המגפה השחורה, הוא ללא ספק משבר הבריאות החמור ביותר בתולדות האנושות וכזה ששינה אותה ללא הכר. לא ברור האם היה מדובר בדבר או באבעבועות שחורות אך מה שבטוח הוא שבין 50 ל-100 מיליון  איש (בזמן בו אוכלוסית העולם מנתה 450 מיליון בסך הכל), כמחצית מאירופה, מתו מוות איום ומייסר ורבים אחרים סבלו ישירות ובעקיפין במהלך המאה ה-14. המחלה קיבלה את כינויה ככל הנראה בגלל הנקודות השחורות שהופיעו על עורם של הנגועים בה. התוצאה של המוות השחור שינתה את מהלכה של ההיסטוריה האירופית העולמית עם שינויים כלכליים, חברתיים ותיאולוגיים שיש הטוענים שהיו בין הגורמים לרנסנס. (ראו גם: "זהו קץ העולם: המוות השחור" מאת ברברה טוכמן)/

מקום שני: השפעת הספרדית

אחיות המהלך השפעת הספרדית

כאילו ההרג הסיטונאי של מלחמת העולם הראשונה לא היה מספיק, ב-1918 הגיעה השפעת הספרדית שהרגה בסופו של דבר יותר חולים במיטות מאשר לוחמים שנהרגו בשדה. כ-50 מיליון איש מתו בשפעת הקטלנית שהרגה אחת מכל חמישה אנשים שנדבקו בה והדביקה כחמישית מהעולם. השפעת הספרדית התחילה בכלל בארצות הברית וכאשר היא הגיעה אל מגורי הלוחמים ואל העורף הפגוע באירופה התוצאה הייתה מהירה ועגומה. כשנה לאחר הופעתה נעלמה השפעת הספרדית בדיוק כפי שהופיעה.

מקום שלישי: HIV \ איידס

מגפת האיידס שפגעה בעולם החל משנות השמונים היא למעשה מגפה שאנחנו עדיין נאבקים, גם אם במידה רבה יחסית של הצלחה. מקור המחלה שהתפרצה ב-1981 זוהה בקמרון שבאפריקהו מאז היא הדביקה כ-60 מיליון איש ברחבי העולם שמתוכם מתו כ-25 מיליון. בעוד שבעולם המערבי המחלה נמצאת תחת שליטה עם כמה מיליון נשאים ידועים, באפריקה שמתחת לסהרה מדובר עדיין במיליונים עם אזורים בהם שיעורי ההדבקה עולים על 30%.

מקום רביעי: מגפת הדבר של יוסטינאוס

מגפת הדבר של יוסטינאוס פרצה במאה השישית לספירה כאשר פשפשים על גבי עכברושים על גבי אוניות נשאו הנגיף על פני כל אגן הים התיכון והאזורים שתחת האימפריה הביזנטית. המגפה הזו תותיר אחריה 25 מיליון חללים עשרות מיליוני חולים אחרים, כולל הקיסר יוסטינאוס שחלה בעצמו אך הבריא בזמן שבעירו קונסטנטינופול מתים בשיא המגפה כ-5,000 איש מדי יום.

מקום חמישי: מגפת אנטונינוס

גם האימפריה הרומית המערבית הוכתה במגפה קשה במאה השנייה לספירה כאשר חיילים ששו הביתה מהחזית המזרחית הביאו איתם את מה שככל הנראה היה חצבת או אבעבועות. המגפה גבתה את חייהם של כחמישה מיליון איש כולל את חייו של הקיסר לוציוס ורוס שמת ב-169. בשיאה של המגפה קצת המתים ברומא לבדה הגיעה לכ-2,000 ביום.

והערה לסיום: אמנם יש מגפות שההתפרצות שלהן היא דרמטית ומאיימת, אך כדאי לזכור כי מגפות "שכיחות" יותר כמו כולרה, מלריה או פשוט רעב הורגים באופן קבוע מיליוני אנשים בשנה במדינות מתפתחות.

אולי יעניין אותך גם:

כשאלוהים נעשה חירש: ימי המגפה השחורה באירופה

דם יזע ודמעות: 15 ציטוטים גדולים של וינסטון צ'רצ'יל

9 עובדות מעניינות על המין האנושי

10 הכובשים הגדולים ביותר בהיסטוריה

עוד דברים מעניינים: