העשורים הראשונים של המלחמה הקרה – סיכום

התפישה בארה"ב שטרומן מקדם כהתמודדות עם המלחמה הקרה היא מדיניות הבלימה. הקומוניסטים מעוניינים בהתפשטות וצריך לבלום אותה ע"י ניטרולה. הוקמו אז גופים כמו ה-CIA  שמטרתם הראשונה הייתה ללחום בקומוניזם. "הסכנה האדומה" נתפשה אז כסכנה מספר אחת! (עפ"י הובסבאום זה היה ממניע כלכלי ולחיזוק השלטון בארה"ב). הגופים האלה היו צריכים להילחם בקומוניזם מבפנים ומבחוץ. הבלימה הטובה ביותר של הסובייטים תהיה מתן הלוואות למדינות הרוסות לטובת השיקום שלהן, כך האמריקאים הבטיחו שמדינות אלה לא יקומו נגדן  וכך קבעו גם את הלך הרוח במדינות אלה מבחינה כלכלית ומבחינת דרך השוק. נתנו סיוע טכנולוגי, כלכלי, הלוואות…

העולם נמצא בתהליך של דה-קולוניזציה, השתחררות משלטון הקולוניות. כל מדינה שמשתחררת מהכיבוש היא פוטנציאל או להשפעה סובייטית או להשפעה אמריקאית. בריה"מ משתלטת, ארה"ב עושה זאת יותר ב"אלגנטיות". התפישה היא שדווקא השיקום הכלכלי של גרמניה ימנע את עלייתו של שלטון כמו זה של היטלר ולכן לא דרשו ממנה כספים לאחר המלחמה, התפישה הסובייטית הייתה הפוכה- שגרמניה צריכה לשלם – והרבה!!- על מה שעשתה במלחה"ע ה-2.

53'- סטלין מת, מסתיים עידן סטליניסטי, וניקיטה חרושצ'וב נבחר במקומו. זוהי תפנית משמעותית של המלחמה הקרה כיוון שסטלין היה רודן נוראי וכשהוא מת הייתה תקווה שאולי עכשיו סופסוף תסתיים המלחמה הקרה. חרושצ'וב פעל לדה סטניליזציה, טיהור כל סממני הרודן, מבחינת ספרים, פסלים, כתבו מחדש ספרי לימוד, שיכבתו את ההיסטוריה, היו הקלות בפיקוח על התרבות, חנינה למיליוני אסירים פוליטיים, הישגים טכנולוגיים ומדעיים. חרושצ'וב גם פעל להעמקת ההשפעה הסובייטית, ניסיון להשתלט על המזרח הרחוק ואח"כ גם על המזרח התיכון. 57'- שיגור הספוטניק לחלל.

מבחינת האמריקאים אלה שנות השיא מבחינת ההיסטריה והחרדה מהקומוניסטים. ב-53' גם מוציאים להורג בכסא חשמלי זוג יהודי אמריקאי- הזוג רוזנברג- שהואשמו בריגול לטובת בריה"מ. דווקא כשבבריה"מ יש התרופפות מסוימת- בארה"ב יש חרדה גדולה. תקופה אפלה בהיסטוריה האמריקאית, מגבלות על הדמוקרטיה בשל הצורך להתגונן מפני אויב פנימי וחיצוני. הדמוקרטיה הגדולה ביותר הייתה נכונה מאוד לצמצם את הדמוקרטיה על מנת ללחום בסכנה האדומה. אלה שנים שהחברה האמריקאית נמצאת במצב כלכלי מצוין, חברת שפע צרכנית, תרבות הפרברים הבורגנית והשמרנית. ב-57' נוצר השוק המשותף באירופה, נוסדים גופים כלכליים משותפים במערב.

המלחמה הקרה

הרקע למלחמה הקרה

העשורים הראשונים של המלחמה הקרה

מקארתיזם

מלחמת קוריאה

מלחמת ויאטנם

התמוטטות הגוש הסובייטי ואיחוד גרמניה

עידן הקיצוניות – המאה ה – 20 הקצרה/ אריק הובסבאום

האנושות בצל האטום/ אבנר כהן

מבוא לתרבות המערב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: