בראשית פרק י"ב – סיכום (דתי)

מבוא כללי:

"עשרה נסיונות התנסה אברהם אבינו וכו'"

  1. 1. הגלות (י"ב, א') 2. הרעב – בארץ כנען (לאחר ההבטחה שאעשך לגוי גדול) 3. לקיחת שרה לפרעה (י"ב, ט"ו)        4. מלחמתו בארבעת המלכים. (י"ד, י"ד)      5. לקיחת הגר אחר שנתייאש מלהוליד משרה (ט"ז, ב'-ג')      6. מילה (י"ז, כ"ד)        לקיחת שרה ע"י מלך גרר (כ', ב')
  2. גירוש הגר (כ"א י') 9. גרוש ישמעאל (כ"א, י"ב)         10. עקידת יצחק (כ"ב, א' – ט')

בראשית, פרק יב' – חלוקה:

א' – ד': צווי ה' והבטחה.

ה' – ט': מסעותיו של אברהם בארץ כנען.

י' – כ': ירידתו של אברהם למצרים בגלל הרעב.

1) פסוק א' – רמב"ן: "לך לך להנאתך ולטובתך ושם אעשך לגוי גדול וכאן אי אתה זוכה לבנים, לשון רש"י, ואין צורך כי משפט הלשון כן, וכן "הגשם חלף הלך לו" "אלכה לי אל הגדולים…" ורובם ככה

א)איזה קושי סגנוני (הדרכה: מילה מיותרת ) עמד בפני רש"י והרמב"ן  ?

________________________________________________________________________

ב)כיצד ומדוע דוחה הרמב"ן את תירוצו של רש"י ?

2) א. הסבר את המלה "מולדתך" שבפרק י"ב פס' א',     וציין מהי ההדרגה שבפסוק הנ"ל.

3) "מארצך וממולדתך ומבית אביך"

רמב"ן: וטעם להזכיר ארצך ומולדתך ובית אביך כי יקשה על האדם לעזוב ארצו אשר הוא יושב בה ושם אוהביו ורעיו וכל שכן כשהיא ארץ מולדתו ששם נולד וכל שכן כשיש שם כל בית אביו

אור החיים – אחר שאמר ,מארצך" אין מקום לומר " ממולדתך" כי בצאתו מארצו הנה הוא יוצא גם ממולדתו אכן כי צער הפרידה מארצו קטן מצער הפרידה ממולדתו (הסביבה בה נולד) ופרידתו ממולדתו מפרידתו מבית אביו

מהו הקשיים  הסגנוניים  בפס'  (2 קשיים) לאור דברי "אור החיים" וכיצד הוא מתרץ את הקשיים

3) רמב"ן פסוק ב': "והנה זאת הפרשה לא בארה כל ענין" כי מה טעם שיאמר לו (לאברהם) הקב"ה עזוב ארצך ואיטיבה עמך טובה שלא היתה כמוה מעולם, מבלי שיקדים שהיה אברהם עובד אלוקים או צדיק תמים

א)איזה ענין לא ביארה בתורה בפרשה זו, על פי הרמב"ן ? נסה לענות על הקושי (רמז: הבחירה באברהם  איננה מותנית)

4)(פסוק ב') – "והיה ברכה"   אונקלוס "תהה מבורך"  רש"י "הברכות נתונות בידך עד עכשיו היו בידי, ברכתי את אדם את נח ואותך, מעתה אתה תברך את אשר תחפוץ"

א) מדוע לא פירש רש"י כמו אונקלוס (עיין בפס' כולו איזה קושי סגנוני מתעורר לפירוש אונקלוס)

ב)ניתן להסביר שהמחלוקת היא גם עקרונית ולא רק לשונית  הצע מהי המחלוקת העקרונית בין אונקלוס לרש"י (איזו בעיה אמונית מתעוררת לפי רש"י שלא קיימת אצל אונקלוס)

5) פס' ה'  "הנפש אשר עשו בחרן" רש"י שהכניסן תחת כנפי השכינה: "אברהם מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים ומעלה עליהם הכתוב כאילו עשאום" מה הקושי שהיה לרש"י וכיצד תירץ אותו

ב) פירוש נוסף מביא רש"י:  "הנפש אשר עשו בחרן" ופשוטו של מקרא עבדים ושפחות שקנו להם, כמו וישראל עושה חיל לשון קניין.  מה הקושי הסגנוני בפירוש השני שגרם לרש"י להעדיף את הפירוש הראשון.  (הדרכה התייחס לחלק הראשון בפס' וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ)

6) (פסוק י'): "ויהי רעב בארץ וירד אברהם מצרימה לגור שם כי כבד הרעב בארץ".

רש"י באותה הארץ לבדה לנסותו אם יהרהר אחר דבריו של הקב"ה שאמר לו ללכת אל ארץ כנען ועכשיו משיאו לצאת ממנה

רמב"ן גם יציאתו מן הארץ שנצטוה עליהבתחילה מפני הרעב עוון אשר חטא כי האלוקים ברעב יפדנו ממוות ועל המעשה נגזר על זרעו הגלות.

א)מהו הניסיון של אברהם לפי כל אחד מהמפרשים

ב)האם עמד בניסיון לפי כל אחד מהמפרשים ?   רש"י ______________ רמב"ן __________

המשנה באבות פרק ה, משנה  ג" עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו, ועמד בכולם" למי מתאימה יותר המשנה באבות ? כיצד יענה הפרשן השני על הסתירה מהמשנה (הדרכה: איך ניתן להבין את המשנה לגבי מספר הנסיונות))

7) רמב"ן: "ואתה מוצא כל מה שכתוב באברהם כתוב בבניו" השווה את האירועים של אברהם למה שיקרה לעם ישראל במצריים

אברהםבני ישראל
ירידת אברהם מצרימה ?ירדו למצריים
לקיחת המצרים את שרההשארת הבנות ע"מ לקחת אותן לאחר שהורגים זכרים
נגעים הבאים על פרעהעשרת המכות
שילוח אברהם במתנות מפרעהכלי כסף וזהב שהמצרים משאילים לב"י

8) הנה נא ידעתי כי אשה יפת מראה את – רש"י עד עכשיו לא הכיר בה מתוך צניעות

מה פירוש המלה נא השווה לביטויים        "אנא ה' הושיעה נא"    "אל נא רפא נא לה" (תשובה – עכשיו)

9)פסוק י"ג: "אמרי נא אחותי את למען ייטב לי בעבורך וחייתה נפשי בגללך".

עיין ברש"י וברד"ק וכתוב מהי הטובה שתצמח לאברהם מזה שתאמר שרה שהיא  אחותו?

רש"י "למען ייטב לי" יתנו לי מתנות רד"ק –פרושו: וחייתה נפשי, בעבורך ובגללך, פירוש: בעבור דברך  שתאמרי אחותי את, והטובה – לא יהרגו אותי, כי לא נתכוון אברהם שיעשה עמו טובה אחרת

איזה קושי רעיוני נוצר לפי הסברו של רש"י (איך מוצג אברהם לפי הסבר רש"י? כאחד שאוהב מתנות ומוכן לסכן את אשתו תמורת מתנות)

איזה קושי סגנוני יש בהסבר הרד"ק לכאורה כפילות. הרי ברור שחייתה נפשי בגללך זה גם מיטיב עם אברהם שלא ימות ולא היה צריך לכתוב זאת

ראו גם: פרשנות בראשית פרק י"ב

סיכום בראשית י"ב (ממלכתי)

בחזרה אל סיכומי ספר בראשית (דתי) או עמוד הסיכומים הראשי של ספר בראשית.

לדעת עוד:

"לך לך" כמסע גילוי עצמי – דמותו של אברהם בקבלה

הקריאה שרק הוא יכול היה לשמוע: מה הופך את אברהם למיוחד?

הדברים האלה: ספקות אברהם לפני הברית בין הבתרים והעקדה

עוד דברים מעניינים: