בראשית פרק א' – סיכום

תבנית חוזרת וחריגה

כל אחד מימי הבריאה פותח במילים: "ויאמר אלהים יהי…" ומסתיים במילים: "ויהי ערב ויהי בקר יום…"

אנו מצפים שכתיבה כזו תקפיד על הכללים של תבנית חוזרת ולכן  כל חריגה מסדר זה אנו ננסה להסביר בעזרת הפרשנים.

תאור החריגהסיבת החריגה
כל תיאורי הימים מסתיימים בכינוי סידורי: שני, שלישי, רביעי… מדוע היום הראשון אינו מסתיים בכינוי הסידורי "ראשון" אלא בכינוי "אחד"?רש"י: היום הראשון נקרא ראשון רק אם יש יום שני ושלישי וכו' אך בסוף היום הראשון לא היה יום נוסף ולכן נקרא יום אחד. (ב) כדי ללמדנו שביום זה היה הקב"ה יחיד בעולמו והמלאכים נבראו ביום השני.
רק בסיום היום האחרון יש תוספת של ה' הידיעה: יום הששי, מדוע?רש"י: 1. רמז ל-5 חומשי תורה שהעולם נברא ע"מ שיקבלו ישראל עליהם את התורה.

2. רמז ליום השישי הידוע הוא ו' סיון, יום מתן תורה, שכל העולם תלוי ביום זה.

בכל הימי נאמר הביטוי "כי טוב" מדוע הוא חסר ביום השני?רש"י: לפי שלא נגמרה מלאכת המים עד יום שלישי.
מדוע ביום שלישי נאמר פעמיים "כי טוב"?פעם על סיום מלאכת המים של יום שני ופעם על סיום בריאת הצמחים של יום שלישי.
מדוע ביום ששי נאמר גם "כי טוב" וגם "והנה טוב מאד"?"כי טוב" על יצירת החיות.

"והנה טוב מאד" על גמר כל בריאת העולם.

מדוע הוקדם לבריאת האדם "ויאמר"

ומדוע על בריאת האדם לא נאמר "כי טוב"?

רמב"ן: הוקדמה לבריאת האדם אמירה בעבור גודל מעלתו.

לא נאמר "כי טוב" כי לאדם יש בחירה חופשית לבחור בטוב או ברע.

התורה משתמשת בפעל ב.ר.א ובפעל ע.ש.ה   מה ההבדל בינהם ומי "זכה" בבריאה?

ברא – יש מאין,    עשה – יש מיש

בריאה נאמרה בתחילת מעשה הבריאה: "בראשית ברא אלקים.." שהרי אז ברא ה' את כל החומר יש מאין.  בבריאת התנינים: "ויברא אלקים את התנינים הגדולים.." – רש"י: זו בריה מיוחדת שכאשר נבראה זכר ונקבה ראה ה' שהעולם לא יוכל להתקיים ולכן הרג את הנקבה.

בבריאת האדם: "ויברא אלקים את האדם.." – האדם נברא בצלם אלוקים ונשמתו היא יש מאין.

סתירות לכאורה בבראשית פרק א':

פס' יא: "ויאמר אלקים תדשא הארץ דשא עשב מזריע זרע עץ פרי עשה פרי…"

פס' יב: "ותוצא הארץ דשא עשב מזריע זרע למינהו ועץ עשה פרי.."

רש"י מצביע על ההבדל בין עץ פרי – שיהא טעם העץ כטעם הפרי, לבין עץ עשה פרי שאין לעץ טעם. רש"י מבקר את האדמה שלא עשתה כאשר צוותה ולכן נתקללה כאשר נתקלל האדם על עוונו (חטאו).

פס' טז: "ויעש אלקים את שני המארת הגדולים את המאור הגדול לממשלת היום ואת המאור הקטן לממשלת הלילה…"

אם שני המאורות גדולים כיצד אחד מכונה גדול והשני קטן?

רש"י מביא לנו מדרש האומר כי הירח והשמש שווים נבראו ונתמעטה הלבנה על שקטרגה ואמרה אי אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד. (מכאן שהמעליבים נענשים ואלו ששומעים עלבונם ואינם מגיבים מקבלים שכר)

ראה סיכומים נוספים של סיפור הבריאה בראשית פרק א':

ראה גם בריאת האדם בבראשית פרק א' במקרא, במדרש ובקבלה

בחזרה אל סיכומי ספר בראשית (דתי) או עמוד הסיכומים הראשי של ספר בראשית: סיפורי ראשית העולם והאנושות

סיכומים לבגרות בתנ"ך