קורס כתיבה יוצרת: שיעור 2 – בניית דמויות

כתיבה יוצרת

בכל סיפור חייבות להיות דמויות. גם אם אין בני אדם בסיפור והוא מדבר אפילו על עצים או אבנים עדיין יש בו דמויות שבדרך כלל עוברות תהליך כלשהו או לוקחות חלק בהתרחשות כלשהי. דמויות ממלאות תפקידים שונים בסיפור ודמות טובה היא בעצם דמות שמבצעת את התפקיד שלה.

ישנם מספר דרכים שונות להתייחס אל הנושא של דמויות בספרות. אחת מהן היא לחלק את הדמויות ל: דמות עגולה מול דמות שטוחה, וזוהי חלוקה של חוקר הספרות הנודע פורסטר. לפי פורסטר דמות עגולה היא דמות בעלת תכונת אופי אחת שאינה מתפתחת, כלומר אין שינו באופי שלה, לכל אורך העלילה. דמות עגולה, לעומת זאת, היא שיש לה כמה תכונות אופי והיא עוברת שינוי לאורך העלילה. את החלוקה של פורסטר לגבי דמות עגולה מול דמות שטוחה אפשר לפתח ולהציע חלוקה מורכבת יותר של דמות עם מעט תכונות אופי וללא התפתחות (דמות שטוחה לפי פורסטר), דמות מורכבת עם הרבה תכונות אופי אך שאינה משתנה (שילוב בין דמות עגולה לבין דמות שטוחה), דמות פשוטה שעוברת התפתחות (גם שילוב בין עגולה ושטוחה) ולבסוף דמות מורכבת שעוברת שינוי במהלך העלילה (דמות עגולה לפי פורסטר). המורכבות של הדמויות נקבעת לפי כמות וסוג התכונות המיוחסות להן (למשל: האם הדמות שגרתית או לא, האם יש בה תכונות מנוגדות?) וכן פשוט על ידי כמות המלל שהטקסט מקדיש לה. ההתפתחות של דמות מתבטאת על ידי התנהגות קבועה שלה לאורך העלילה לעומת תגובות משתנות במצבים דומים החוזרים במהלך העלילה.

חלוקה מקובלת נוספת היא של דמות ראשית לעומת דמות משנית. ההבחנה בין דמות ראשית לבין דמות משנית היא לא תמיד ברורה, ואחד הקריטריונים המקובלים הוא פשוט כמות תשומת הלב והמקום שהדמות מקבלת במסגרת העלילה. באופן עקרוני דמות ראשית תהיה מה שפורסטר מכנה דמות עגולה בעוד שבמקרים רבים דמות משנית תהיה דמות שטוחה. אך כמובן שאין חובה שכך יהיה תמיד. דמות משנית יכולה במקרים רבים לשמש בכדי להאיר ולאפיין דמות ראשית דרך אנלוגיה בניהן. חלוקה מקובלת נוספת היא בין פרוטגוניסט ואנטגוניסט – פרוטגוניסט הוא הדמות המרכזית ואילו אנטגוניסט הוא דמות המוגדרת ביחס אליו דרך יחסים של ניגוד או מאבק.

דמות טובה ומעניינת היא במקרים רבים דמות שיש בה ניגודים וקונפליקטים בין תכונות אופי שונות וכן שיש בה שינוי לאורך העלילה כתוצאה מהאירועים המתרחשים בה. אולם ברור כי אלו הם רק נקודות מוצא שאפשר לשחק בהן.

:נסו את תרגילי הכתיבה הבאים בכדי לתרגל את הנושא של בניית דמויות בכתיבה יוצרת

תרגיל כתיבה: דמות עגולה מול דמות שטוחה

תרגיל כתיבה: דמות ראשית מול דמות משנית

לשיעור הקודםלתוכן העניינים לשיעור הבא

זמן רב, מאמצים והרבה רצון טוב הושקעו בכתיבת תכני קורס הכתיבה היוצרת הניתנים כאן בחינם, אנא שקלו להראות את הערכתם בתרומה צנועה:

למה הבכורה חשובה כל כך בתורה?

למה ספר בראשית וכל התנ"ך מלאים במאבקים בין אחים על הבכורה? רעיון אחד מציע כי זה קשור ביחסים של היהדות הקדומה עם סביבתה

עוד דברים מעניינים: