10 הכובשים הגדולים ביותר בהיסטוריה

10. ג'ורג' וו. בוש – 1,100,000 קמ"ר של שטח כבוש

הכובש המצטיין שפותח את הרשימה שלנו מגיע מההיסטוריה הקרובה מאוד והוא למעשה עדיין מהלך בנינו. ג'ורג' בוש הבן, נשיא ארה"ב בין השנים 2000 ו-2008 הגיב לפיגועי ה-11.9 ב"מלחמה על הטרור" והזרמת כוחות אמריקאיים עצומים לאפגניסטאן ועיראק (וכן אפריקה ומזרח אסיה). שם הוא המשיך את המלאכה שהחל אביו במלחמה נגד סדאם חוסיין בטענה שזה מחזיק בנשק להשמדה המונית. הנשק הכימי בסופו של דבר מעולם לא נמצא, אך מאות אלפי חיילים ואזרחים אפגניים ועיראקיים ואלפי חיילים אמריקאיים מצאו את מותם בכיבושים וכן מיליוני פצועים.

9. פרנסיסקו פיזארו – 1,250,000 קמ"ר

הקונקיסטאדור (כובש) הספרדי פרנסיסקו פיזארו ערך מספר מסעות כיבוש אל מרכז ודרום אמריקה וכבש חלקים עצומים ממנה, כולל הכרעת אימפריית האינקה. העליונות הטכנולוגית והטקטית של פיזארו אפשרה לו לגבור ולהערים על צבאות הילידיים המקומיים עם קומץ לוחמים בלבד. הוא היה כובש אכזר שלא בחל באמצעים והוא הותיר אחריו עשרות אלפי גופות ותרבויות שהורדו לברכיהן כדי לספק את תאוות הבצע של הספרדים לזהב.

8. מוחמד מע'זנה (א-דוולה מחמוד) – 1,760,000

השליט המוסלמי שחי בין המאות ה-10 וה-11 ביסס אימפריה שהשתרעה באזורים של איראן, אפגניסטן, פקיסטן וחלקים מהודו של ימינו. חלק גדול מהצלחתו הצבאית הייתה אודות פרשים-קשתים מיומנים שהיו מסוגלים לירות חיצים בעודם רוכבים על סוסים. הוא היה אדם משכיל שהקים מוסדות לימוד ומסגדים בכל מקום שהוא כבש אך הוא לא הצטיין בסובלנות יתרה כלפי כופרים שלא האמינו באיסלאם. כאשר אלו נקרו בדרכו גורלם בדרך כלל לא היה טוב במיוחד.

7. נפוליאון בונפרטה – 1,860,000 קמ"ר

אחד הכובשים המפורסמים בהיסטוריה המודרנית, זה שהפך את צרפת לאימפריה, ניצב רק במקום השביעי ברשימה שלנו. האסטרטג המבריק שנעשה לקיסר ורפורמטור חברתי כבש חלקים את מרבית אירופה אך כשל מול הדוב הרוסי ו"גנרל חורף". כאן תוכלו לקרוא עוד על נפוליאון וכיבושיו.

נפוליאון בונפרטה

6. אדולף היטלר – 3,540,000 קמ"ר

הכובש הבא שלנו לצערנו לא צריך הקדמות מיותרות. צבאותיו של היטלר במלחמת העולם השנייה הכריעו את כמעט כל אירופה היבשתית, מזרח אירופה ולתוך רוסיה וכן בצפון אפריקה. המלחמה שהיטלר החל בה גבתה את חייהם של 100 מיליון איש על פי חלק מההערכות, בתוכם 11 מיליון נרצחי מנגנון ההשמדה הנאצי ש-6 מיליון מתוכם היו יהודים.

5. אטילה ההוני – 3,750,000 מיליון קמ"ר

אטילה מלך ההונים שחי במאה החמישית לספירה כבש שטחים עצומים ממרכז אירופה ועד סקנדינביה. אטילה איחד שבטים נוודים לכדי צבא עצום שהטיל אימה על אירופה באכזריות שלו. למרות שמשל על אימפריה ענקית אטילה ההוני לא הצליח להניח יסודות להמשך קיומה והיא התפרקה עם מותו.

4. כורש הגדול – 5,410,000 קמ"ר

כורש השני או כורש הגדול הזכור לנו היהודים לטובה מהצהרת כורש משל במאה השישית לפנהי ספירה על שטחים נרחבים ביותר בפרס, טורקיה וכל המזרח התיכון. למרות כל הכיבושים כורש היה מנהיג ליברלי למדי, והיהודים לא היו הקבוצה היחידה שקיבלה חופש פולחן תחת שלטונו של כורש.

3. טימור לנג (טמרליין) – 5,550,000 קמ"ר

השם טימור לנג לא אומר הרבה להרבה אנשים אך למיליונים ששהו בשטחים שהוא כבש באזור מזרח אסיה במאה ה-15 השם הזה אמר הרבה מאוד. במהלך המאה ה-14 הוא כבש שטחים נרחבים במרכז אסיה, הקווקז, איראן, הודו, עיראק וסין. מסעות הכיבוש שלו עלו בחייהם של כמעט 20 מיליון איש שהיוו בזמנו כמעט 5% מאוכלוסית העולם.

2. אלכסנדר מוקדון – 5,645,000 קמ"ר

אלכסנדר מוקדון או "אלכסנדר הגדול" עלה לכס המלכות של מוקדון בגיל 20, התחיל לכבוש את כל מה שסביבו עד מותו בגיל 32. בין השנים 335 עד 323 לפנה"ס הוא כבש את ערי המדינה של יוון, פרס, מצרים, ארץ ישראל והמזרח התיכון, אסיה הקטנה והודו. הוא הותיר 20 ערים הקרויות על שמו (המפורסמת בהן היא אלכסנדריה במצרים) אך עם מותו האימפריה שבנה התפרקה לחלקים יריבים.

1. ג'ינגיס חאן – 12,587,000 קמ"ר

הכובש הגדול ביותר של כל הזמנים הוא ג'ינגיס חאן שכבש יותר מכפול מהשטח של אלכסנדר מוקדון הנמצא במקום השני. המונגולי בן המאה ה-12 בנה משבטים נוודים צבא בלתי מנוצח שכבר את סין, חלקים באירופה, חלקים מרוסיה, טורקיה, המזרח התיכון, חלקים מפרס ולמעשה את מרבית העולם הידוע באותם זמנים. הוא אביה של האימפריה המונגולית שקמה על דמם של עשרות מיליונים שנהרגו בכיבושים של חאן.

ג'ינגיס חאן

אולי יעניין אותך גם:

11 האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה

10 השפות המדוברות ביותר בעולם

עוד דברים מעניינים: