למה אנחנו חושבים שאנחנו טובים במה שאנחנו לא ולהפך? על אפקט דאנינג-קרוגר

"הבעיה בעולם היא שהאנשים החכמים מלאי ספקות, והאנשים הטיפשים מלאי ביטחון"

צ'ארלס בוקובסקי

האם אתם טובים בהתנהלות כלכלית?

האם יש לכם הבנה פוליטית טובה?

האם אתם מצליחים לקלוט אנשים אחרים?

האם אתם יודעים להעריך נכון את הכישורים שלכם בתחומים שונים?

לא משנה מה היו התשובות לשאלות הראשונות ככל הנראה אתם טועים בתשובה לשאלה האחרונה. לכולנו יש נטייה להעריך בצורה מוטה וסובייקטיבית מאוד את היכולות שלנו בתחומים שונים, אלא שההטייה הזו היא לא זהה בכל המקרים והמצבים שכן משוואת דאנינג-קרוגר מלמדת אותנו שרובנו חושבים שאנחנו טובים בתחומים בהם אנחנו למעשה גרועים וגרועים בתחומים בהם אנחנו למעשה טובים. איך זה עובד?

נגיד שהתחלתם תחביב חדש או שאתם נכנסים לתחום מקצוע חדש (אם אין לכם דוגמא משלכם חשבו על מישהו שמתחיל להשקיע בבורסה). מאחר והכל חדש בעבורכם כל הישג קטן וכל התקדמות נראים לכם עצומים וקוצר הראייה שלכם גורם לכם לחשוב שאתם מבינים את כל מה שיש להבין ולדעת בתחום החדש שנכנסתם אליו ושאתם אוטוטו הופכים להיות אלופים בו. אתם תתנהלו ובעיקר תחרטטו בביטחון כי אתם לא מבינים עוד עד כמה אתם לא מבינים כלום.

בשלב הבא של אפקט דאנינג קרוגר, מרגע שהתחלתם קצת להתקדם בתחום שהוא כבר לא חדש אתם מתחילים להבין שהוא גדול ורחב הרבה יותר משחשבתם ושלכן ההתקדמות שלכם היא הרבה יותר איטית ממה שחשבתם. אתם מתחילים להבין עד כמה אתם לא מבינים והתחשוה היא מתסכלת. רמת הביטחון העצמי שלכם יורדת דווקא ככל שהיכולות וההבנה שלכם מתקדמות, אתם מרגישים קטנים ובטוחים שאין סיכוי שאתם תצליחו להבין את כל זה.

כשאתם מגיעים לשפל הביטחון העצמי שלכם אתם נמצאים בחצי הדרך להצלחה לפי המודל של דאנינג וקרוגר. חוסר הביטחון מונע מכם לרוץ קדימה אבל הוא שולח אתכם לעבוד קשה ואתם ממשיכים בהתקדמות איטית אך יציבה. בשלב הזה הדברים מתחילים להתחבר ולהיות מובנים ועקב בצד אגודל אתם קוצרים הישגים מסוימים שנדמים לכם כפעוטים אבל למעשה הם מעידים על העלייה ברמה שלכם.

לבסוף בקצה הדרך של אפקט דאנינג קרוגר אתם מגיעים לרמת מומחה וממרום מעמד זה יכולים להתאים את הערכת הכישורים האמיתית שלכם למציאות וליהנות מביטחון עצמי גבוהה שהפעם הוא באמת מבוסס על משהו.

לא כולנו זוכים להגיע לקצה הדרך של דאנינג קרוגר בכל התחומים בחיינו. רבים נעצרים בשלבים הראשונים כאשר הם מזהים את התהום שלפנים. אחרים צוללים פנימה ונתקעים בשלב הביניים של חוסר הביטחון הנמוך ממנו הם לא מצליחים לטפס. אלו שהתמידו ואולי גם הבינו שההערכה העצמית הגבוהה בהתחלה \ נמוכה באמצע איננה אלא אשליה.

כל מה שרצית לדעת על לימודי פסיכולוגיה

3 תסמונות פסיכולוגיות שמורידות לך את הביטחון העצמי

תסמונת המתחזה: למה זה קורה דווקא לאנשים חכמים ואיך להתגבר עליה

משפטי ביטחון עצמי – ציטוטים יפים

עוד דברים מעניינים: