מה ההבדל בין סוציופת ופסיכופת?

גם פסיכופת וגם סוציופת הם מקרים המסווגים על ידי הפסיכולוגיה בתור הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית (APD). הפרעה זו באה לידי ביטוי בחוסר יכולת להכיר בזכויות ו\או הרגשות של הזולת. גם סוציופתיה וגם פסיכופתיה נחשבות לסוגים שונים של הפרעת אישיות אנטי סוציאלית.

השימוש בין שני המושגים, פסיכופת וסוציופת, הוא לא תמיד מובחן היטב והם קרובים אחד לשני (רוב אנשי המקצוע יעדיפו פשוט לקרוא לזה הפרעת אישיות אנטי חברתית). אולם אם אנחנו מנסים לעמוד על הבדל עקרוני בין שני המצבים ניתן לומר כי פסיכופתיה היא התעלמות מעולמם הפנימי של בני אדם אחרים – הרגשות, הרצונות, הזהות וכו' שלהם – בעוד שסוציופתיה היא התעלמות מעולמם החיצוני של בני אדם – החברה, הקשרים הבינאישיים, מוסכמות ונורמות וכיוצא בזה.

על פי המחקרים בתחום, בעוד שפסיכופתים מסווגים כאנשים עם מעט או העדר מוחלט של מצפון ורגש מוסרי, סוציופתים יכולים לחוות דרגה מסוימת של אמפתיה וחרטה. מאידך פסיכופתים יכולים להתאים את עצמם לנורמות חברתיות אם הדבר משרת את המטרות שלהם. זאת בזמן שסוציופתים מתקשים מאוד ואף מגיבים באלימות כלפי דרישות של הסביבה.

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? זה המקום להתחיל

ללמוד עוד:

השילוש האפל: ה"סערה המושלמת" של אישיות שצריך להזהר ממנה

תעתועי הנפש: 10 ניסויים פסיכולוגיים עם לקח לחיים

5 ניסויים בפסיכולוגיה ששינו את איך שאנחנו מבינים את עצמנו

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

עוד דברים מעניינים: