לשם אינטרס, הנאה או עשיית טוב: אריסטו על סוגי החברים שיש לכם ומשמעותה של החברות

חברות הייתה נושא חשוב בעבור אריסטו והוא חזר אליו שוב ושוב בכתביו. בספר השמיני של החיבור החשוב שלו "אתיקה ניקומאכית" אריסטו מקדיש דיון רחב לנושא החברות והידידות והוא יוצר מדרג של סוגי החברויות השונות על בסיס המהות שלהן ומה שמניע אותן.

הסוג הראשון של חברות על פי אריסטו הוא חברות של תועלת בה שני הצדדים נמצאים בקשר מכיוון שיש להם מה להשיג באמצעותו. למשל: אתם חברים של מישהו כי אתם רוצים להינות ממשהו שיש לו.

הסוג השני של חברות על פי אריסטו הוא חברות של עונג והנאה בה שני הצדדים של החברות נמשכים זה אל זה בזכות המראה, החוכמה ובאופן כללי הכיף שיש להם מהחברות. אלו כנראה מרבית החברים שלכם שאיתם אתם מבלים זמן פשוט בגלל שנחמד לכם ביחד.

הסוג השלישי והגבוה ביותר של חברות בעבור אריסטו הוא חברות של ערכים, של "סגולה טובה" ושל מוסר. בחברות מסוג זה שני הצדדים מעריכים את המעלות המוסריות זה של זה ופועלים יחד על מנת לעזור לטוב שבכל אחד מהצדדים להתגשם. זוהי חברות בעלת משמעות שכן היא משמשת על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר. זו חברות למשל של אנשים השותפים למטרה גדולה.

מבחינת אריסטו שני הסוגים הראשונים של החברות הם מקריים בגלל שהם יכולים להתרחש עם כל מי שיש לי אינטרס בקשר עימו או שאני יכול להפיק עונג מחברתו, ואלו הם הרבה אנשים. בכל מקרה בחברות מהסוג הזה אני נמשך למשהו שהוא חיצוני באדם השני, לא חלק ממהותו הפנימית. בסוג השלישי של החברות, החברות האידיאלית או המושלמת, מה שיוצר את החברות זה הטוב והמוסר שנמצא בשני הצדדים והשותפות שלהם ברצון שהטוב הזה ילך ויגדל דרך החברות. השותפות הזו בטובה היא מה מה שהופך את החברות לאמיתית. יתרה מזו, אריסטו מאמין כי מאחר וטוב ומוסר הם תכונות שאינן חולפות אלא נצחיות, כך חברות המבוססת על רצון בטוב היא ידידות שתחזיק מעמד לעומת הסוגים האחרים של החברות שיגמרו ברגע שיעלם המניע שלהן.

ללמוד עוד מאריסטו:

אריסטו על הדבר הכי טוב שיש

מה מניע את הפעולות שלנו, למה אנחנו שואפים לדברים טובים ומהו הטוב הגבוה ביותר שאליו ניתן לשאוף. אריסטו על מה שחשוב בחיים

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה